Vedtatt i Kommunestyret 7.4.2011
|
DELEGASJONSREGLEMENT
for
SØRFOLD KOMMUNE
INNHOLDSFORTEGNELSE
Innhold
1. INNLEDNING.. 3
2. DELEGASJON TIL FOLKEVALGT ORGAN. 3
2.1. SAKER SOM SKAL BEHANDLES AV KOMMUNESTYRET. 3
2.2. DELEGASJON TIL FORMANNSKAPET. 4
2.3. DELEGASJON TIL PLAN- OG RESSURSUTVALGET. 5
2.4. DRIFTSUTVALGET. 5
2.5. DELEGASJON FRA KOMMUNESTYRET TIL ANDRE UTVALG. 6
3. DELEGASJON TIL INTERKOMMUNALE ORDNINGER. 7
4. DELEGASJON TIL RÅDMANNEN. 7
5. DELEGASJON TIL BARNVERNSLEDER. 12
6. DELEGASJON TIL ORDFØREREN. 12
1. INNLEDNING
1.1. Hjemmel for delegasjonsreglementet.
Delegasjoner i dette reglement gis i medhold av kommuneloven av 25.09.92 nr 10 og forskrifter gitt i medhold av denne, samt med hjemmel i særlover hvor kommunen er tillagt beslutnings- og forvaltningsmyndighet – og hvor kommunestyret ikke selv fatter vedtak. Det vises spesielt til kommunelovens §§ 8,9 og 10 vedrørende formannskap, ordfører og faste utvalg, samt §§ 22, 23 og 24 om myndighet og delegasjon til rådmannen.
Det utarbeides med dette et reglement som skal tilpasses Sørfold Kommunes politiske struktur, vedtatt av Kommunestyret 30.06.2004, K-sak 52/04.
1.2. Ikrafttreden.
Delegasjonsreglementet trer i kraft fra dato for kommunestyrets vedtak i saken og erstatter tidligere delegasjonsvedtak/delegasjonsreglement.
1.3. Senere endringer i reglementet.
Realitetsendringer i delegasjonsreglementet skal forelegges kommunestyret. Rådmannen gis imidlertid fullmakt til å gjøre justeringer i reglementet for å bringe dette i samsvar med kommunestyrets vedtak og ajourhold av lovhenvisninger, formuleringer og lignende som ikke innebærer realitetsendringer i reglementet.
1.4. Overordnede styringsprinsipper.
Følgende prinsipper legges til grunn for organisering, ledelse og økonomistyring i Sørfold Kommune:
1. Målstyring.
Dette innebærer at det styres etter konkrete og etterprøvbare mål. Bare aktiviteter som kan fremme måloppnåelse skal gjennomføres. Kommunens overordnede mål er å finne i kommuneplanens langsiktige del. Videre finner en delmål i Økonomiplanen og i de avdelingsvise fagplanene som utarbeides og vedtak i respektive politiske fora.
2. Rammebudsjettering.
Resultatenhetene (etatene/virksomhetene) får rammer som de disponerer og har ansvaret for å bruke med sikte på best mulig måloppnåelse (resultat). Det gis normalt ikke tillegg til rammene i budsjettåret, det er stor frihet til å omdisponere innenfor rammen.
I tillegg til de overordnede styringsprinsippene, skal organisasjonens etiske retningslinjer respekteres og følges.
1.5. Delegasjonsreglementets prinsipper.
Delegering av myndighet innebærer at kommunestyret gir underliggende organ rett til å ta avgjørelser på sine vegne og at organet som mottar myndigheten også får ansvar for utøvelsen av denne. Myndighet og ansvar skal følge hverandre. Den som delegerer myndighet har imidlertid rett til å gripe inn og overprøve avgjørelser eller kontrollere utøvelsen.
Hensikten med delegasjonsreglement er å klargjøre og å vise hvem i organisasjonen som har ansvar for hva. Hensynet til effektiv drift, raske beslutninger og svar til publikum, samt forutsigbarhet om behandlingen og ansvarsdelingen, tilsier at myndighet delegeres lengst mulig ned i organisasjonen. Sørfold Kommune skal ha systemer og rutiner som ivaretar rettsikkerheten og hensynet til likebehandling i forvaltningen for innbyggerne og hensynet til gode arbeidsvilkår for sine politikere og ansatte.
Generelle regler om bruk av delegasjonsreglementet.
1. Et overordnet organ kan kreve å få seg forelagt en sak som et underordnet organ har til behandling etter delegert myndighet.
2. Den som er delegert myndighet kan overlate til overordnet organ å treffe avgjørelser i spesielle saker.
3. Et overordnet organ kan på eget initiativ avgjøre underordnet organs vedtak, med de begrensninger som ligger i forvaltningslovens § 35.
4. Rådmannen gis myndighet til å avgjøre kurante saker. En sak oppfattes om kurant når det foreligger praksis fra behandling av tilsvarende saker.
5. Alle enkeltvedtak skal som hovedregel bygge på en fremstilling av sakens faktiske forhold og en vurdering som begrunner vedtaket samtidig med at vedtak treffes, jfr. Forvaltningslovens § 24.
6. Alle enkeltvedtak kan påklages av part eller andre med rettslig klageinteresse, jfr. Forvaltningslovens § 28. Parter skal samtidig med opplysning om vedtak gis opplysning om klageadgang, klagefrist og klagebehandling, jfr. Forvaltningslovens §§ 27 og 29.
2. DELEGASJON TIL FOLKEVALGT ORGAN
2.1. SAKER SOM SKAL BEHANDLES AV KOMMUNESTYRET.
KOMMUNESTYRETS HOVEDARBEIDSOMRÅDE
Kommunestyret er det øverste kommunale organ.
Det treffer vedtak på vegne av kommunen så lenge ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak (Kommunelovens § 6).
Kommunestyret er det øverste beslutningsorgan med overordnet ansvar for hele kommunens virksomhet. Kommunestyret skal på grunnlag av prinsippdebatter, analyser og temadebatter velge satsningsområder og prioritere tiltak.
Kommunestyret skal avgjøre saker som gjelder:
- Hovedtrekkene i kommuneorganisasjonen – både politisk og administrativ struktur.
- Budsjett inkl gebyrregulativ og økonomiplan med handlingsdel.
- Årsmelding med regnskap.
- Budsjettregulering.
- Vedta alkoholpolitiske retningslinjer, bevillinger og gebyrer.
- Langtidsplanlegging og handlingsprogrammer (eks. psykiatriplan, eldreplan, plan for psykisk aktivitet) samt reguleringsplaner.
- Utbyggingsoppgaver og tiltak av overordnet betydning.
- Saker som ikke er delegert til formannskap, annet utvalg eller rådmann.
- Ansette rådmann.
- Delegerer tilsetting i alle andre stillinger til rådmannen.
- Oppretter nye stillinger/nedlegge tjenester og stillinger.
- Delegere saker ihht Lov om barneverntjenesten § 2.11 til leder av barneverntjenesten.
Leder av barneverntjenesten utpekes av kommunestyret.
2.2. DELEGASJON TIL FORMANNSKAPET.
Formannskapet skal ihht Kommunelovens § 8 behandle og innstille til kommunestyret i følgende saker: Økonomiplan, årsbudsjett, skattevedtak og budsjettreguleringer som krever kommunestyrets behandling.
Formannskapet tillegges følgende ansvarsområde
2.2.1 Økonomiutvalg:
Formannskapet er kommunens økonomiutvalg.
2.2.2 Næringsstyre:
Formannskapet er fondsstyre i henhold til § 6 i Sørfold kommunes næringsfond. Formannskapet kan delegere sin avgjørelsesmyndighet innenfor bestemte rammer til rådmannen.
2.2.3 Valgstyre:
Formannskapet er valgstyre i medhold av Valgloven av 28.6.2002 § 4.1 og utøver valgstyrets oppgaver. Valgstyret gis myndighet til å velge stemmestyrer i medhold av § 4.2.
2.2.4 Klientutvalg:
Formannskapet er klientutvalg og behandler saker på individnivå.
I saker fra barnevern, sosial, helse, PRO og opplæring vil dette handle om hjelpetiltak og/eller prosjekt rundt brukere.
2.2.5 Hastesaker:
Formannskapet delegeres i medhold av Kommunelovens § 13 å avgjøre saker som skulle vært avgjort av kommunestyret, når det er nødvendig at vedtak treffes så raskt at det ikke er tid til innkalling av kommunestyret.
Melding om vedtak truffet i henhold til § 13 i Kommuneloven forelegges kommunestyret i neste møte.
2.3. DELEGASJON TIL PLAN- OG RESSURSUTVALGET.
Plan- og ressursutvalget er opprettet i medhold av Kommunelovens § 10.
SPESIFISERT DELEGASJON AV AVGJØRELSESMYNDIGHET.
Landbrukspolitiske avgjørelser.
Plan- og ressursutvalget delegeres avgjørelsesmyndighet i saker av prinsipiell betydning innenfor følgende lover og forskrifter:
- Jordloven av 12.05.95 nr. 23 med forskrifter
- Lov om forpaktning 25.06.65 nr. 1
- Lov om odelsretten og åseteretten av 28.06.74 nr. 58.
- Lov om skogbruk (Skogbrukslova) av 27.05. 2005 nr. 31 med forskrifter.
- Konsesjonsloven av 28.11.03 om konsesjon om forkjøpsrett for det offentlige ved erverv av fast eiendom m/tilhørende forskrifter.
- Lov om motorisert ferdsel i utmark av 10.06.77 nr. 82 med forskrifter. § 6 i Lov om motorferdsel og §§ 5 og 6 i forskriften i henhold til kommunale retningslinjer vedtatt 16.12.2003.
- Lov om friluftslivet av 28.06. 1957 nr. 16 med forskrifter.
- Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven) av 29.05. 1981 nr. 38 med forskrifter.
- Lov om laksefisk og innlandsfisk mv av 15.05. 1992 nr. 47.
- Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) av 19.06. 2009 nr. 100.
- Fondsstyre for forvaltning av de fond kommunen mottar som følge av kraftutbygging av Lakselva Kraftverk og Kobbelv Kraftverk.
Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
Plan- og ressursutvalget tillegges funksjonen som fast utvalg for plansaker.
Avgjørelser av prinsipiell betydning i saker underlagt Plan- og bygningsloven med forskrifter delegeres også til Plan- og ressursutvalget.
Øvrige lover med tilhørende forskrifter.
- Vegloven
- Vegtrafikkloven
- Delingsloven
- Naboloven
- Forurensningsloven
Delegasjonen gjelder i saker av prinsipiell betydning og så langt ovennevnte lover med forskrifter tillater det.
2.4. DRIFTSUTVALGET.
I henhold til kommunestyrets vedtak om den politiske organisasjonsmodellen skal driftsutvalget behandle saker innenfor skole, barnehager, kultur, helse, NAV, pleie/omsorg og park/idrett.
Leder eldreråd og leder ungdomsråd gis møte og talerett i saker som berører dem.
NAV.
Driftsutvalget delegeres myndighet til å behandle generelle saker av prinsipiell i forhold til:
- Lov om sosiale tjenester i NAV. Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen av 1991-12-13 nr. 81.
- Lov om barnevernstjenester av 2003-05-09 nr. 21.
HELSE.
Driftsutvalget delegeres myndighet til å behandle generelle saker av prinsipiell betydning
i forhold til:
- Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982-11-19 nr. 66.
- Lov om vern av smittsomme sykdommer av 1994-08-05 nr. 55.
- Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 1999-07-02 nr. 62.
- Lov om helsepersonell av 1999-07-02 nr. 64.
- Lov om pasientrettigheter av 1999-07-02 nr. 63.
- Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 1999-07-02 nr. 62.
- Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 1999-07-02 nr. 62.
PRO.
Driftsutvalget delegeres myndighet til å behandle generelle saker av prinsipiell betydning i forhold til:
- Lov om sosiale tjenester av 1991-12-13 nr. 81.
- Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982-11-19 nr. 66.
- Lov om helsepersonell av 1999-07-02 nr. 64.
- Lov om pasientrettigheter av 1999-07-02 nr. 63.
- Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 1999-07-02 nr. 62.
Driftsutvalget skal etter at klage er behandlet i Helsetilsynet, behandle saker iht Forskrift om sykehjem og boform med heldøgns omsorg og pleie § 5.1. Klage vedrørende forhold i boformens drift som beboere eller pårørende finner rimelig.
SKOLE/BARNEHAGE.
Driftsutvalget gis myndighet til avgjørelser av prinsipiell betydning innenfor følgende lover;
Lov av 19.6.2009 nr. 95 – Opplæringsloven m/forskrifter.
Lov av 9.1.2009 nr. 3 – Personopplysningsloven m/forskrifter.
Lov av 8.8.2008 nr. 73 – Barnehageloven m/forskrifter.
Lov av 19.6.2009 nr. 94 - privatskoleloven
KULTUR.
Driftsutvalget gis myndighet til avgjørelser av prinsipiell betydning innenfor følgende lover:
- Lov av 20.12.85 nr. 108 – Lov om folkebibliotek.
- § 13-6 i opplæringsloven – kulturskoleloven
- Lov av 29.6.07 nr. 89 – Lov om offentlige styremakters ansvar for kulturverksemd(kulturlova)
- Kulturminneloven.
Prioritering av søknader om spillemidler.
Driftsutvalget prioriterer søknader om spillemidler som oversendes Nordland Fylkeskommune.
Driftsutvalget tildeles myndighet til å fordele tilskudd til frivillige organisasjoner mv innenfor vedtatte budsjettrammer.
2.5. DELEGASJON FRA KOMMUNESTYRET TIL ANDRE UTVALG.
2.5.1 PARTSAMMENSATT UTVALG.
Formannskapet + tre tillitsvalgte utgjør kommunens partsammensatte utvalg – Administrasjonsutvalg, jfr. Kommunelovens § 25.
Utvalget behandler saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte.
2.5.2 FORHANDLINGSUTVALG.
Utvalg bestående av ordfører, opposisjonsleder og rådmann er kommunens forhandlingsutvalg. Utvalget har myndighet til å forhandle på vegne av kommunen i saker om lokal lønnsdannelse og saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte.
Protokoller oversendes partsammensatt utvalg for endelig godkjenning.
2.5.3 ARBEIDSMILJØUTVALG.
Arbeidsmiljøutvalget består av 3 representanter fra arbeidsgiver og 3 representanter fra arbeidstakerne.
Arbeidsgiversiden er representert med rådmann samt to kommunalsjefer.
Arbeidsmiljøutvalget behandler saker ihht Arbeidsmiljøloven.
2.5.4 KLAGENEMND.
Klagenemnda består av tre medlemmer valgt av kommunestyret.
Nemnda behandler klager på behandling i andre utvalg som etter delegasjonsreglementet er tillagt klagenemnda, jfr Forvaltningslovens § 28 annet ledd.
2.5.5 LIKESTILLINGSUTVALG.
Likestillingsutvalg består av tre medlemmer politisk valgt. Skal behandle saker som omhandler likestillingsspørsmål, og følge opp kommunens likestillingsarbeid.
LOV-1978-06-09-45 Likestillingsloven. Lov om likestilling mellom kjønnene.
2.5.6 UNGDOMSRÅDET.
Et ungdomsråd er et lokalt hørings- og innflytelsesorgan. Det er et interesseorgan som skal fremme en konkret gruppes synspunkter overfor lokalpolitikerne. Ungdomsrådet skal jobbe for at kommunen blir et bedre sted for unge å leve, og det skal fremme ungdoms interesser. Ungdomsrådet har fullmakt til disponering av budsjettpost. Ungdomsrådet rapporterer ril Driftsutvalget.
2.5.7 ELDRERÅDET.
Lov om kommunale og fylkeskommunale eldreråd [eldrerådslova], 1991-11-08-76 Et eldreråd er et lokalt hørings- og innflytelsesorgan. Det er et interesseorgan som skal fremme en konkret gruppes synspunkter overfor lokalpolitikerne. Eldrerådet skal jobbe for at kommunen blir et bedre sted for eldre å leve, og det skal fremme de eldres interesser. Eldrerådet har fullmakt til disponering av budsjettpost. Eldrerådet rapporterer ril Driftsutvalget.
3. DELEGASJON TIL INTERKOMMUNALE ORDNINGER.
3.1. SALTEN BRANN
Kommunestyrets myndighet etter lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med
farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver av 14. juni 2002 med tilhørende
forskrifter delegeres til representantskapet for Salten Brann IKS. Utfyllende
delegasjonsinnhold i henhold til bestemmelser gitt i vedlegg ”Delegasjonsreglement for
representantskapet for styret i Salten Brann IKS.
3.2. PPT – INDRE SALTEN.
Kommunestyret delegerer til styret for PPT- Indre Salten å driv PPT innenfor tildelte rammer gitt av kommunestyret ihht Opplæringslovens § 5.
RKK – INDRE SALTEN.
Kommunestyret delegerer til styret for RKK- Indre Salten å drive RKK innenfor tildelte rammer gitt av kommunestyret.
3.3. IRIS.
Kommunestyrets delegerer til reprentantskapet i IRIS avgjørelsesmyndighet angående
renovasjon etter samt vedtekter for IRIS Salten IKS.
4. DELEGASJON TIL RÅDMANNEN.
4.1. Delegasjon i medhold av kommuneloven.
I hht Kommunelovens § 23 er rådmannen den øverste leder for den samlede kommunale administrasjon, med de unntak som følger av lov, og innenfor de rammer kommunestyret fastsetter. Han skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Rådmannen har møte- og talerett, personlig eller ved en av sine underordnede, i alle kommunale folkevalgte organer med unntak av kontrollutvalget.
4.2. Delegasjon i enkeltsaker av ikke prinsipiell betydning.
Med hjemmel i kommunelovens § 23 nr. 4, delegeres rådmannen myndighet til å treffe vedtak i kurante enkeltsaker eller i sakstyper som ikke er av prinsipiell karakter. En sak oppfattes som kurant når det bl.a foreligger klare retningslinjer og praksis for hvordan den skal behandles. Saken må videre ligge innenfor vedtatte budsjettrammer/forutsetninger og være i samsvar med vedtatte planer og reglementer.
Avgjørelsesmyndighet delegert til rådmannen kan rådmannen delegere videre til andre.
Rådmannens vedtak kan påklages til kommunens klagenemnd.
Rådmannen ansetter i alle stillinger hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller av kommunestyret er bestemt at et annet organ skal ha denne myndigheten.
Rådmannen utøver den delegerte myndighet i samsvar med Hovedavtalens bestemmelser om ansattes rett til medbestemmelse.
Rådmannens utøver sin myndighet etter råd fra Ansettelsesutvalget.
I enklere og instruks- og reglementsbestemte personalsaker, kan rådmannen subdelegere myndighet til enhetsledere og medlem av sin stab.
4.3. Anvisningsmyndighet.
Rådmannen har anvisningsmyndighet for hele kommunens budsjett; drifts- og investeringsbudsjett.
4.4. Personalforvaltning.
Rådmannen gis fullmakt til å treffe vedtak i henhold til lov og avtaleverk innenfor
personalforvaltningen, og innenfor de rammer som kommunestyret eller annet organ til enhver tid fastsetter, herunder:
- Spørsmål om flyttegodtgjøring i henhold til reglement
- Spørsmål om telefongodtgjøring i henhold til reglement
- Permisjonssøknader der normalreglementet for permisjoner, hovedtariffavtalen, hovedavtalen eller arbeidsmiljøloven legges til grunn
- Ta stilling til kurs og kurssøknader innenfor budsjettrammen
- Omplassering i organisasjonen
- Iverksetting av attføringstiltak eller forslag fra attføringsutvalget
- Avkortet oppsigelsestid
- Avgjøre andre saker som ikke er av prinsipiell betydning som kommunestyret eller annet organ måtte delegere til rådmannen
- Inntak av ekstrahjelp/vikarer innenfor arbeidsmiljølovens bestemmelser inntil 6 mnd.
- Leder av tilsettingsutvalg
4.5. Annen delegasjon til rådmannen:
- Fordele støtte til politiske partier etter regler fastsatt av departement
- Godkjenne godtgjøring og erstatning av tapt arbeidsfortjeneste for kommunale ombudsmenn i henhold til reglement
- Sammen med ordfører å disponere inntil 1 million kroner i krisesituasjoner – jfr. Kommunens kriseplan vedtatt i K – sak 45/2004.
- Foreta utleie av kommunale bygninger, boliger og lokaler og undertegne leiekontrakter ved utleie. Det samme gjelder videre utleie av andre boliger og leiligheter kommunen står som leietaker av.
- Begjære utkastelse av leieboere i kommunale leiligheter når leiekontrakten ikke er oppfylt.
- Foreta sletting og prioritetsvikelser på heftelser/pantobligasjoner vedrørende kommunale utlån, herunder videre utlån av husbankmidler. Rådmannen gis myndighet til å treffe avgjørelser vedr. husbanksaker: Start- og utbedringslån, utbedrings- og etableringstilskudd og bostøtte
- Å selge kommunale bygninger og eiendommer som på forhånd er godkjent for salg av kommunestyret og fastsette salgspris. Det skal avholdes pristaksering før salg.
- Tildele tomter i kommunale boligfelt hvor pris på tomtene er fastsatt. Det samme gjelder for tildeling av næringstomter innenfor regulert område og etter godkjent reguleringsplan.
- Avgjøre søknader om tilskudd m.v. i kurante saker innenfor godkjent budsjettramme. Referat av tildelingen skal forelegges formannskapet.
- Kunne engasjere konsulentbistand til løpende prosjekter innenfor vedtatt budsjett.
- Ettergi/tapsføring av privatrettslige krav og lån. Referat skal forelegges formannskapet.
- I forbindelse med innfordring av kommunale krav gis rådmannen fullmakt til å avgjøre om rettslig inkasso, herunder begjæring av tvangsauksjon skal iverksettes.
- Rådmannen gis fullmakt til å inngå/godta avtaler i gjeldsordningssaker som styres av namsmannen.
- Rådmannen gis fullmakt til å avskrive uerholdelige fordringer og/eller fordringer eldre enn et år.
- Godkjenne låneinstans og underskrive gjeldsbrev ved opptak og endring av lån når finansiering er godkjent.
- Utøve myndighet ihht finansreglementet.
- Å forestå forhandlinger og avgjøre salg av kommunens konsesjonskraft lokalt.
- Å forestå forhandlinger og salg av kommunens konsesjonskraft på børs.
- På særlige faglig områder kan rådmannen i samsvar med ordføreren overlate representasjonen til aktuelle fagansvarlige i administrasjonen.
- Delegerer tilsetting i alle stillinger til rådmann.
- Tildeling av plass i sykehjem og boform for heldøgns omsorg og pleie etter lov om helsetjenesten i kommunen og plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester etter lov om sosiale tjenester, samt tildeling av omsorgsboliger, eldreboliger m.m. med hjemmel i forvaltningsloven.
- Kommunehelsetjenesteloven § 4a.
- Forskrift av 26.4.1995 i medhold av Kommunehelsetjenestelovens §§ 2-3 og 6-9, samt lov om sosiale tjenester § 11-2: Fatte enkeltvedtak om fastsetting av vederlag for opphold i institusjon mv.
- Forskrift av 4.12.1992 i medhold av sosialtjenestelovens § 11-2 og kommune helsetjenestelovens § 2-3, 5 ledd og §6-9: Fatte enkeltvedtak om fastsetting av vederlag for hjemmetjenester
- Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 070299:§§ 3.5 og 3.6 Tvungen undersøkelse og begjæring om videre undersøkelse
- Rådmannen delegeres myndighet til å tildele TT- kort, parkeringskort for bevegelseshemmede og ledsagerbevis
- Individuelle planer 2001-06-06 nr. 676: Fatte vedtak om rett til Individuell Plan
4.6. Rådmannen gis myndighet i saker etter lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere.
Rådmannen gis myndighet i alle saker etter Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven) av 04.07.2003 nr. 80 med senere endringer samt Forskrift av 18.07.2003 nr. 973 om fravær og permisjon § 10, Forskrift av 20.04.2005 nr. 341 om opplæring i norsk og samfunnsfag § 17 og Forskrift av 20.04.2005 nr. 342 § 23 om Nasjonalt introduksjonsregister.
4.7. Rådmannen gis all kommunal vedtaksmyndighet i saker etter Lov om sosiale tjenester mv av 13.12.1991, nr. 81
4.8. Rådmannen gis myndighet i følgende saker etter Lov av 05.08.94, nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer:
- § 4-1 a Vedta forbud mot møter og sammenkomster
- § 4-1b Stenging av virksomhet
- § 4-1 c Stans eller begrensning av kommunikasjoner
- § 4-1d Isolering av personer i geografisk avgrensede områder
- § 4-1 e Pålegg om rengjøring, desinfeksjon eller destruksjon
- § 4-1,3 Om nødvendig sørge for iverksetting av tiltak
Delegasjon etter smittevernloven skal likevel ikke være til hinder for at rådmannen kan legge fram en sak til politisk behandling hvis tiden tillater det.
4.9. Rådmannen gis myndighet i følgende saker etter Lov av 09.03.73, nr. 14 om tobakkskader:
- § 6,5 Innvilge dispensasjon fra regler gitt i eller i medhold av denne paragraf, samt sette vilkår for dispensasjonen.
- § 6,6 Føre tilsyn med at reglene gitt i eller i medhold av denne paragraf overholdes.
4.10.Rådmannen gis myndighet i følgende saker etter Lov av 19.11.82, nr. 66 om
helsetjeneste i kommuner:
§ 2 – 1 Vedtak om hjemmesykepleie og tildeling/bortfall av plasser i sykehjem eller boform for heldøgns omsorg og pleie
- § 4a Miljørettet helsevern
- § 6-8 Felles trivselsordninger
- § 6-8 Disponering av beboernes kontantytelser i sykehjem
4.11.Lov av 02.06.89 nr 27 – alkoholloven:
Rådmannen gis myndighet etter kommunelovens § 23.4, jfr alkohollovens § 1-12,l til å fatte vedtak i følgende saker:
- utvidelse av skjenketid/salgstid og skjenkelokale for enkelt bestemt anledning
- bruk av ambulerende bevillinger
- søknad om skjenkebevilling for enkeltanledninger
- godkjenne skifte av bestyrer / stedfortreder
- engasjere skjenkekontrollør
- ved særlig grove brudd på lov og regelverk kan rådmannen med øyeblikkelig virkning inndra bevilling fram til saken er ordinært behandlet.
Rådmannens vedtak kan med oppsettende virkning påklages til formannskapet.
Sjekkes mot vedtatte retningslinjer
4.12.Opplæring
Opplæringsloven og Barnehageloven.
Rådmannen gis følgende myndighet etter Opplæringsloven og Barnehageloven:
- Permisjon for elever – inntil 2 uker
- Læremidler og utstyr, Enkeltvedtak spesialundervisning i grunnskole og voksen opplæring.
- Enkeltvedtak spesialundervisning voksen opplæring.
- Heimeundervisning inntil 1 uke
- Heimeundervisning varig ordning,
- Fremskutt skolestart,
- Utsatt skolestart,
- Skolerute/barnehagerute,
- Planleggingsdager
- Fag- og timefordeling, tilsyn
- Eksamensavvikling, trekking av fag, lokalt gitt eksamen
- Prøver, utvalgsprøver, andre undersøkelser
- Nasjonale undersøkelser (forskning)
- Gi elever utvidet yrkespraksis/alternativ undervisning
- Politiattest,
- Innvilge søknader om fritak for vurdering/karakter/eksamen/opplæring i skolen
- Føring av karakterer
- Vedtak om tidligere utskriving og fritak for opplæringsplikt
- Opptak av barn i SFO
- Skolebasert vurdering
- Rapportering
- Morsmålstrener/lærer
- Kartlegging
- Disponering av tildelt kursmidler pedagogisk personale/RKK
- Forespørsler om undersøkelser/forskning
- Erstatning for hærverk utført av barn/elever
- Logoped
- Voksenopplæring
- Utleie
- Rammeplan, tilpasning lokale forhold,
- Tilsyn av barnehager i henhold til lov om barnehager § 16
- Kontantstøtte,
- Hovedopptak,
- Tildeling av barnehageplass,
- Barnehageloven § 12a, Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage
- ”Kjøp” til enkeltdager,
- Brukertilpasning,
- Avgjøre søknader om friplass i barnehage,
- Dispensasjonskrav om førskoleutdanning,
- Godkjenning av lokaler barnehage,
- Enkeltvedtak Spesialpedagogisk hjelp.
- Fordeling av ressurser til særlige tiltak for barn i førskolealder
- Lekeapparat, tilsyn
- Lekeplassområdet,
- Elektrisk utstyr og anlegg,
- Foreldreråd,
- Samarbeidsutvalget,
- Politiattest,
4.13.KULTUR
Bibliotekloven og kulturskoleloven
- tildeling av gaver/tilskudd ved jubileer etter eget reglement
- yte tilskudd til offentlige festdager innenfor tilskuddsramme
- utleie og fastsetting av åpningstider for biblioteket
- utleie av rådhussalen/idrettsanlegg
- Tildeling av elevplasser i kulturskole
4.14.TEKNISK
Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
Kommunestyrets myndighet etter plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter delegeres til rådmannen så langt dette ikke kommer i strid med loven, og som er etter vedtatte retningslinjer/prinsipper, og som ikke har prinsipiell betydning.
Rådmannen gis adgang til å gi dispensasjon fra kommuneplanen arealdelen samt dens bestemmelser i enkle/kurante saker.
Vegloven.
Rådmannen er vegmyndighet etter veglovens § 9, 4.ledd. Delegasjonen omfatter også lovens § 9, 1. og 2.ledd samt § 30-34,§ 36, § 40-43 og § 48, siste ledd, for kommunale veier.
Vegtrafikkloven.
Rådmannen delegeres myndighet etter skiltforskrifter fastsatt av Samferdselsdept. av 10.10.1980.
Med hjemmel i lovens § 6, 5.ledd og § 7, 2.ledd delegeres rådmannen myndighet til å fastsette midlertidig lavere fartsgrense på grunn av veiarbeid, og å forby eller begrense trafikk når dette er nødvendig ut fra veiens eller omgivelsenes tilstand. Dette gjelder kommunale veier.
Delingsloven.
Rådmannen møter på vegne av kommunen ved kart- og delingsforretninger. Oppmålingsmyndigheten legges til rådmannen, som også gis delegert myndighet etter lovens §1-2, 2.ledd.
Matrikkelloven.
LOV AV 17.6.2005 NR. 101 – LOV OM EIENDOMSREGISTRERING - MATRIKKELLOVEN
I hht. lovens § 5 er kommunen lokal matrikkelstyresmakt. Ansvaret for å utføre oppmålingsforretninger og føre matrikkelen i kommunen delegeres til rådmannen. ⇒ Rådmannen møter på vegne av kommunen ved oppmålingsforretninger.
Lov om vern mot forurensning og om avfall.
Kommunens myndighet etter lovens § 22, 2.ledd, § 26, siste ledd, §§ 35, 37 og 47 samt tilhørende forskrifter, delegeres til rådmannen.
Naboloven.
Rådmannen opptrer på kommunens vegne i naboforhold.
Sivilbeskyttelsesloven.
Lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (2010-06-25)
4.15.NÆRING.
Næringsfond.
Rådmannen gis fullmakt til å avgjøre søknader om lån/garanti og tilskudd innenfor et øvre beløp på kr. 20.000,-.
Slike vedtak fremlegges for formannskapet som referatsak i påfølgende møte.
Bruk av beredskapssum kr 30.000,- til næringsformål.
Lov av 06.06.80 nr. 21 Handelsloven.
Kommunens myndighet til å fatte vedtak om oppsøkende handelsvirksomhet utenom fast utsalgssted i enkelttilfeller delegeres til rådmannen.
JORD OG SKOG.
Jordloven (Lov av 12.05.95 nr. 23) med tilhørende forskrifter.
Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.
Lov om skogbruk (Skogbrukslova) av 27.05. 2005 nr. 31 med tilhørende forskrifter.
Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.
Diverse lover med tilhørende forskrifter.
Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning etter følgende lover:
Lov av 16.06.61 nr. 12 om ymse beitespørsmål
Lov av 25.06.65 nr. 1 om forpaktning
Lov av 28.06.74 nr. 58 om odelsrett
Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven) av 29.05. 1981 nr. 38 med tilhørende forskrifter.
Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.
Lov om laksefisk og innlandsfisk mv av 15.05. 1992 nr. 47 med tilhørende forskrifter.
Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.
Konsesjonsloven (Lov av 28.11.03 nr. 98) med tilhørende forskrifter.
Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.
4.16.MILJØ
Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) av 19.06. 2009 nr. 100 med tilhørende forskrifter.
Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.
4.17.Miljøvern.
Forsøpling.
Med grunnlag i Forurensningslovens Kap. 11, § 83 (myndighet lagt til kommunen - delegasjon) er kommunestyrets myndighet i forhold til nedenstående §§ i Forurensningslovens delegert til rådmannen.
Rådmannen gis myndighet til å behandle og avgjøre saker etter følgende bestemmelser:
Forurensingsloven: Kap. 5. Om avfall
Forurensningslovens § 27, (definisjoner)
Forurensningslovens § 28, (forbud mot forsøpling)
Forurensningslovens § 37, (pålegg om å rydde opp i avfall o.l. eller betale for opprydding)
Forurensningslovens § 73, (forurensingsgebyr ved forhold i strid med loven)
4.18.Motorferdsel i utmark.
Myndighet til å gi dispensasjoner etter § 5, b,c,d og e i forskrift til Lov om motorisert ferdsel i utmark og ihht. kommunale retningslinjer vedtatt 16.12.2003.
4.19.Øvrige lover med tilhørende forskrifter.
- Havne- og farvannsloven
- Hundeloven Lov om hundehold (hundeloven) (04.07.2003 nr. 74) med forskrifter. Rådmannen delegeres myndighet å gjøre enkeltvedtak med hjemmel i lovens § 9 e).
Delegasjonen gjelder i saker av prinsipiell betydning og så langt ovennevnte lover med forskrifter tillater det.
5. DELEGASJON TIL BARNVERNSLEDER.
I hht. § 2-1, 3 ledd i lov av 17.2.1992 nr. 100 Lov om barnevernstjenester skal hver kommune ha en barnevernsadministrasjon med en leder som har ansvar for oppgaver etter loven. Dette ansvar og dermed all kommunal vedtaksmyndighet etter barnevernsloven tillegges Fagleder barnevern, NAV Sørfold.
6. DELEGASJON TIL ORDFØREREN.
Ordførerens ansvars- og myndighetsområde fremkommer av kommunelovens § 9. Etter kommunelovens § 9 nr. 5 delegeres ordføreren myndighet til å treffe vedtak i følgende enkeltsaker og typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning:
1. Ordføreren er kommunens rettslige representant og underskriver på kommunens vegne i alle tilfeller hvor myndigheten ikke er tildelt andre.
2. Ordføreren representerer kommunen på generalforsamlinger, årsmøter og lignende i selskaper og foreninger hvor kommunen har eierinteresser og/eller medlemskap, der andre ikke er valgt som kommunal representant/utsending.
Ordføreren kan i slike tilfeller la seg representere av andre av formannskapets medlemmer når han selv ikke har anledning til å møte – fortrinnsvis varaordføreren.
3. På særlige faglige rettede områder kan ordføreren i samråd med rådmannen overlate representasjonen til aktuelle fagansvarlige i administrasjonen.
4. Ordfører gis myndighet til å avgjøre bruken av konto ”14903 Til F-skapets disposisjon” innenfor budsjettet og en beløpsgrense på kr 5.000.
5. Anmelde til Politiet for skade utøvet mot kommunal eiendom og eiendeler, ved tyveri, underslag, innbrudd og hærverk m.v. og begjære påtale i saken iht. Straffelovens § 79,5. ledd.
6. Leder av forhandlingsutvalg
IV. GENERELLE BESTEMMELSER OM UTØVELSE AV DELEGERT MYNDIGHET
1 . GENERELLE BESTEMMELSER OM VIDEREDELEGASJON INNEN ADMINISTRASJONEN
Med mindre særskilte bestemmelser er til hinder for det bør rådmannen overlate det til sine underordnede å fatte avgjørelser på sine vegne. Slik delegasjon skal normalt gis skriftlig og utøves inne rammen av de fastlagte retningslinjer, budsjetter og forskrifter. All intern delegasjon i administrasjonen som skal være av permanent karakter skal dokumenteres i eget reglement.
2. RETNINGSLINJER OG FULLMAKTSUTØVELSE
All delegert myndighet utøves i henhold til lover og forskrifter, samt retningslinjer gitt i overordnet organ. Dette innenfor budsjettets rammer og forutsetninger.
3. TILBAKEKALLING AV FULLMAKT I ENKELTSAKER
Et overordnet organ kan kreve å få seg forelagt en sak som et underordnet organ / rådmannen har til behandling i henhold til delegert fullmakt.
4. RETT TIL Å UNNLATE BRUK AV DELEGERT FULLMAKT I
SÆRSKILTE SAKER
Den som har fått delegert myndighet, kan i spesielle saker overlate til overordnet organ å fatte avgjørelsen.
5. OMGJØRING (UTEN AT VEDTAKET ER PÅKLAGET AV PART)
Overordnet forvaltningsorgan /person kan omgjøre beslutninger som er truffet på grunnlag av delegert myndighet i samsvar med regler gitt i forvaltningsloven § 35.
I hovedtrekk kan slik omgjøring kun skje hvor de berørte parter ikke har fått melding om vedtaket, eller at omgjøringen ikke er til skade /ugunst for noen av de berørte parter, eller at vedtaket er ugyldig, eller at sterke private/offentlige interesser tilsier omgjøring.
6. TILBAKETREKNING AV FULLMAKT/DELEGASJON
Et overordnet organ kan til enhver tid trekke tilbake fullmakt/delegasjon.
7. TILBAKEMELDING OM INTERN DELEGASJON
Intern delegasjon tilbakemeldes kommunestyret.
KLAGEBEHANDLING
Kommunestyret er kommunens klagenemnd i hht forvaltningslovens § 28, 2. ledd – for vedtak truffet av formannskapet
Formannskapet er delegert myndighet som kommunens klagenemnd i hht.
forvaltningslovens § 28, 2.ledd, for vedtak fattet i underutvalg eller rådmannen.
Underinstans for vedtak fattet av rådmannen er driftsutvalget eller plan- og
utviklingsutvalget, etter hvilke saker som behandles.
Fylkesmannen med underinstanser er klageinstans der særlovgivningen har beholdt denne ordningen.
rådmann/personal
Delegert ansvar (oppgaver kan rådmann delegere fortløpende)
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel
|
Subsubdel
|
Mindret. anke
|
Rapportering
|
Opprettelse/inndragning stillingshjemler
|
|
|
|
|
|
|
Oppr/inndr. prosjektstillinger/forlengelse
|
|
|
|
|
|
|
Ansettelse personale hvor kom.loven angir at dette må foretas av kom.styre
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ansettelser i faste st og vik utover 4 mnd (unntatt rådmann) og engasjement over 4 mnd.
|
|
Rådmann
|
|
|
ADU
|
Ref. ADU/ Årsmelding
|
Reengasjement i vikariat utover 4 mnd
|
|
Rådmann
|
|
|
|
|
Reengasjement i vikariat under 4 mnd
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder
|
|
|
|
Konstituering/beordring til annen stilling
|
|
Rådmann
|
|
|
|
|
Konstituering under 4 mnd
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder
|
|
|
|
Omplassering innen eget område
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder
|
|
|
|
Fastsetting ferie
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inntak lærling
|
|
Rådmann
|
|
|
ADU
|
Ref.ADU/ Årsmelding
|
Enklere instruks- og reglem.bestemte personalsaker
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder
|
|
|
Merk.oppg må defineres
|
Permisjoner iht avtaleverk
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder
|
|
|
Merk.oppg må defineres
|
Vedta retningslinjer, reglem, instrukser, handlingsplaner og avtaler vedr arbeidsgivervirksomheten
|
|
PSU
|
|
|
|
|
Avgjør permisjoner som ikke er omhandlet av reglement
|
|
Rådmann
|
|
|
|
|
Vedtar sentrale avtaler mellom KS og arb.takerorg
|
k.styre
|
|
|
|
|
|
Vedtar saker av prinsipiell art fra ANS
|
|
Rådmann
|
|
|
|
|
Omplassering av ansatte mellom enhetene
|
|
Rådmann
|
|
|
ADU.
|
Ref. ADU/ Årsmelding
|
Oppl. tiltak og kurs (felles)
|
|
AMU
|
|
|
|
|
Opplæringstiltak og kurs etatsvis
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder
|
|
|
|
Lokale forhandlinger
|
|
FUT
|
|
|
|
|
Lokale forhandlinger lønn rådmann
|
|
F.skap
|
|
|
|
|
NAV
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Subsubdel
|
Stat/ andre
|
Klageadg./ instans
|
Rapportering
|
|
|
Lov om barneverntjenester
|
|
Barnevernleder
|
Rådmann
|
|
Fylkesnemnd
|
Fylkesmann/Tingrett
|
Fylkesmann/Driftsutvalg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Husbanken * Etablering- og utbedringslån * Etablerings- og utbedringstilskudd
|
|
Rådmann
|
Sektor- Sammensatt utvalg
|
|
|
Kommunal Klagenemnd
|
Husbanken
|
|
IT-kort/reiserett
|
|
Rådmann
|
NAV leder
|
|
|
Fylkeskommunen
|
Fylkeskommunen
|
|
Parkeringskort bevegelses- hemmede
|
|
Rådmann
|
NAV leder
|
|
|
Kommunal klagenemnd
|
|
|
Ledsagerbevis
|
|
Rådmann
|
NAV leder
|
|
|
Kommunal klagenemnd
|
|
|
Lov om sosiale tjenester kap. 3, kap. 4 (-2 b og c) kap. 6-1
|
|
Rådmann
|
NAV leder
|
|
|
Fylkesmannen
|
Driftsutvalg
|
|
Lov om sosiale tjenester i arbeids og velferdsforvaltningen
|
|
Rådmann
|
NAV leder
|
|
|
Fylkesmannen
|
Driftsutvalg
|
|
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Subsubdel
|
Stat/ andre
|
Klageadg./ instans
|
Rapportering
|
Lov om sosiale tjenester
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Enkeltvedtak kap. 3, kap. 4 (-2 b og c) kap. 5 jfr. Ny NAV-lov kap. 6-1
|
|
Rådmann
|
Leder NAV Sørfold
|
|
|
Fylkesm. § 8-6
|
Formannskap/ Klientutvalg
|
* * Enkeltvedtak vernet botilbud
|
|
Rådmann
|
Leder NAV Sørfold
|
|
|
Fylkesm. § 8-6
|
Formannskap/ Klientutvalg
|
Lov om sosiale tjenester i arbeids og velferdsforvaltningen
|
|
Rådmann
|
Leder NAV Sørfold
|
|
Dette er den nye NAV-loven som inneholder tidligere § 5 i sosialtjenesteloven.
|
|
|
Delegasjonsreglement Pleie- og omsorg
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel
|
Subsubdel
|
Stat/andre
|
Klage
|
Rapport
|
|
|
Økonomi
|
Adm.omsorg
|
|
Rådmann
|
Fagleder omsorg
|
|
|
|
Rådmann
|
Sørfold Eldresenter
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder Sørfold Eldresenter
|
|
|
|
Rådmann
|
Sørfold Sykehjem
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder Sørfold Sykehjem
|
|
|
|
Rådmann
|
Hjemmetjenester Sør
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder Hjemmetjeneste Sør
|
|
|
|
Rådmann
|
Hjemmetjeneste Nord
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder Hjemmetjeneste Nord
|
|
|
|
Rådmann
|
|
|
Lov av 13.12.2009 nr. 18 Lov om Sosiale tjenester
|
§ 4-2 Tjenester De sosiale tjenester skal omfatte a. Praktisk bistand og opplæring, herunder brukerstyrt personlig assistanse, til dem som har særlig hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller av andre årsaker d. Plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester til dem har behov for det på grunn av funksjonshemming, alder eller av andre årsaker
|
|
Rådmann Rådmann
|
Enhetslederne Enhetsleder Hjemmetjeneste sør Enhetsleder Hjemmetjeneste Nord Inntaksnemnd
|
|
|
Fylkesmannen Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 4-3 Hjelp til dem som ikke kan dra omsorg for seg selv
|
|
Rådmann
|
Enhetsledere
|
|
|
Fylkesmannen
|
|
§ 4-3a Rett til individuell plan
|
|
Rådmann
|
IP nemnda
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
Kap 4A Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming.
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder Hjemmetjeneste Sør
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 7-6 Inntak og utskriving fra bolig med heldøgns omsorgstjenester.
|
|
Rådmann
|
Inntaksnemnd
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 7-11 Rettigheter under opphold i institusjon/ bolig som omfattes av Kap 7 institusjoner og boliger med heldøgns omsorgstjenester.
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder Sørfold Eldresenter Enhetsleder Sørfold Sykehjem
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
Kap 8 Saksbehandlingen
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne Inntaksnemnd IP-nemnd
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
|
|
Lov av 19.11.82 nr. 66 Lov om helsetjenesten i kommunene
|
§ 1-3 Oppgaver under helsetjenesten 2. Medisinsk habilitering og rehabilitering 4. Pleie og omsorg 5. Hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner. § 1-3 Oppgaver under helsetjenesten annet ledd. 4. Sykepleie, (herunder helsesøstertjeneste og) hjemmesykepleie. 6. Sykehjem eller boform for heldøgns omsorg og pleie
|
|
Rådmann Rådmann Rådmann Rådmann Rådmann
|
Enhetslederne Enhetsleder Institusjon Inntaksnemnd
|
|
|
Fylkesmannen
|
|
§ 2-1 Rett til helsehjelp
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 2-3 Vederlag for helsetjeneste
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 2-4 Klage
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 6-1 Undervisning og praktisk opplæring
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne
|
|
|
|
Rådmann
|
§ 6-2a Individuell plan
|
|
Rådmenn
|
IP-nemnd
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 6.6a Samarbeid med sosialtjenesten
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 6-8 Disponering av kontantytelser fra Folketrygden og felles trivselsordning
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne institusjon
|
|
|
Fyklesmannen
|
Rådmann
|
§ 6-10 Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder Hjemmetjeneste sør
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
* Tvangssaker etter kap. 6A (Vedtak om tvang/makt overfor psykisk utviklingshemmede) jfr. § 6A-6, jfr. § 6A-4
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder Hjemmetjeneste sør
|
|
§ 6a-7: Fylkesmannen Overprøving av vedtak etter § 6a-4 og § 6a-5
|
Fylkesnemnd, by- og herredsrett, jfr. §§ 6A – 8 og 6A-9
|
Formannskap/ klientutvalg
|
|
|
Forskrift av 26.4.1996 Forskrift om vederlag for opphold i institusjon m.v
|
§ 3 Vederlagets størrelse ved langtidsopphold
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne Institusjon
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 4 Vederlagets størrelse ved korttidsopphold
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne institusjon
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 5 Fradrag i beregningsgrunnlaget
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne institusjon
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 6 Tidsrom for betaling av vederlag
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne institusjon
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
§ 7 Hvilke tjenester omfattes av vederlaget
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne institusjon
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
|
|
Forskrift av 04.12.1992 nr. 915 Forskrift til lov om sosiale tjenester
|
Kap 6. Disponering av beboeres kontantytelser under opphold i bolig med heldøgns omsorgstjenester etter lov om sosiale tjenester
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne institusjon
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
Kap 8. Vederlag for sosiale tjenester og for opphold i institusjon m.v.-sosialtjenesteloven § 11-2 og kommunehelsetjenesteloven § 2-3 femte ledd.
|
|
Rådmann
|
Enhetslederne institusjon
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
|
|
Forskrift av 23.12.2004 nr 1837 Forskrift om individuell plan etter helselovgivingen og sosialtjenesteloven
|
Hele forskriften
|
|
Rådmann
|
IP-nemnd
|
|
|
Fylkesmannen
|
Rådmann
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
helse
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Subsubdel
|
Stat/ andre
|
Klage-instans
|
Rapportering
|
Smittsomme sykdommer – smittevernloven § 4 –1
|
|
Rådmann
|
Komm. lege 1
|
|
|
|
|
Lov om sosiale tjenester Tvangssaker etter kap. 6, §§ 6-2 og 6-2a (Tiltak for rusmiddelmisbrukere) * Midlertidige vedtak § 6-2
|
|
Rådmann
|
Kommune-overlege 1
|
|
Fylkesn. Fylkesn. innen 3 uker
|
Herreds- og byrett § 9-10 jfr. også § 9-11
|
Formannskap/ Klientutvalg
|
§ 4a i Kommunehelsetjenesteloven
|
|
Kommune-overlege 1
|
|
|
|
|
|
Forskrift miljørettet helsevern Unntatt §§ 4a – 4, 4. ledd 4a 10 og 4a-11 3. ledd
|
|
Kommune-overlege 1
|
|
|
|
|
|
lov om psykisk helsevern
|
|
Rådmann
|
Kommune-overlege 1
|
|
|
|
|
lov om psykisk helsevern § 3-1
|
|
Kommune-overlege 1
|
|
|
|
|
|
Lov om vern mot tobakkskader,
|
|
Rådmann
|
Kommune-overlege 1
|
|
|
|
|
Forskrift om strålevern (tilsyn med solarier),
|
|
Rådmann
|
Kommune-overlege 1
|
|
|
|
|
Forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet m.v.,
|
|
Rådmann
|
Kommune-overlege 1
|
|
|
|
|
§ 4a i lov om helsetjeneste i komm. omhandler miljørettet helsevern, og hvem dette kan delegeres til. I sørfold er dette allerede gitt til kommuenoverlege, men dette er kanskje en anledning for politikerne å bli orientert om forslaget fra HMTS om direkte delegerng til dem ?.
oppvekst
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Klage- adgang
|
Rapportering
|
Opplæringsloven
|
|
|
|
|
|
Permisjon for elever – inntil 2 uker Opplæringsloven § 2-11 Opplæringsloven § 2-11
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Læremidler og utstyr, Opplæringsloven §§ 9-3 og 9-4 Forskrifter kap 17
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Enkeltvedtak spesialundervisning i grunnskole innenfor tildelt budsjettramme. Opplæringsloven § 5, Forvaltningsloven kap 4 og 5 Barneloven § 32 Folketrygdloven § 10-7
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Enkeltvedtak spesialundervisning voksen opplæring innenfor tildelt budsjettramme. Opplæringsloven § 5, Forvaltningsloven kap 4 og 5 Barneloven § 32 Folketrygdloven § 10-7
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Heimeundervisning inntil 1 uke Opplæringsloven § 5
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Heimeundervisning varig ordning, opplæringsloven § 2-13, § 13-1 og § 14-2 barneloven § 30 og §§ 31-33
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Gratis grunnskoleopplæring (Leirskole), Opplæringsloven § 2-14
|
Driftsutvalget
|
|
|
|
|
Skoleskyss, innlosjering Opplæringsloven kap 7, § 13-4, § 2-1
|
Driftsutvalget
|
|
|
|
|
Klasseturer/leirskole Strategiplan for grunnskolen i Sørfold kommune
|
Driftsutvalget/ kommunestyret
|
|
|
|
|
Ordensreglement, Opplæringsloven § 2 – 9
|
Driftsutvalget/ kommunestyret
|
|
|
|
|
Fremskutt skolestart, Opplæringsloven § 2 – 1
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Utsatt skolestart, Opplæringsloven § 2 – 1
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Skolerute/barnehagerute, Opplæringsloven § 2 – 2
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Planleggingsdager, 3 kommunale dager
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Rett til leksehjelp 1-4 Opplæringsloven § 13-7
|
Driftsutvalg
|
|
|
|
|
Målform i skolen
|
Kommunestyret
|
|
|
|
|
Eksamensavvikling, trekking av fag, lokalt gitt eksamen
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Prøver, utvalgsprøver, andre undersøkelser
|
|
Rådmann
|
Enhetsleder
|
|
|
Nasjonale undersøkelser (forskning)
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Klage- adgang
|
Rapportering
|
Godkjenning virksomhetsplaner
|
Kommunestyret
|
|
|
|
|
Organisering av opplæringen i skolen Opplæringsloven § 8-2, §8-3 vedtak; 12 elever pr kontaktlærer
|
Kommunestyret
|
|
|
|
|
Frukt og grønt
|
kommunestyret
|
|
|
|
|
Gi elever utvidet yrkespraksis/alternativ undervisning
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Politiattest, Opplæringslovens forskrifter kap 15
|
|
Rådmann
|
Personal konsulent
|
|
|
Overgang barnehage/skole, plan
|
kommunestyret
|
|
|
|
|
Skolebibliotek, Opplæringslovens forskrifter kap 21 Skolen skal ha
|
Egen sak til driftsutvalg og formannskap og kommunestyret
|
|
|
|
|
Innvilge søknader om fritak for vurdering/karakter/eksamen/opplæring i skolen
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Føring av karakterer
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Skolegang for elever fra andre kommuner
|
Driftsutvalg
|
|
|
|
|
Skolegang for elever til andre kommuner
|
Driftsutvalg
|
|
|
|
|
Vedtak om tidligere utskriving og fritak for opplæringsplikt
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Opptak av barn i SFO
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Skolebasert vurdering,
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Rapportering
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Diverse
|
|
|
|
|
|
Undervisningsressurser og godkjenning av stillingsplan
|
Kommunestyret
|
|
|
|
|
Nødvendig personale (assistent for funksjonshemmede førskolebarn, 10 %)
|
Kommunestyret
|
|
|
|
|
Morsmålstrener/lærer
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Kartlegging
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Vedta unntak fra alkoholservering i skolens lokaler
|
Kommunestyret
|
|
Vedtatt varig unntak
|
|
|
Disponering av tildelt kursmidler pedagogisk personale/RKK
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
PPT
|
Formannskap/ Kommunestyret
|
|
|
|
|
Forespørsler om undersøkelser/forskning
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Erstatning for hærverk utført av barn/elever
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Klage- adgang
|
Rapportering
|
Logoped
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Voksenopplæring
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Utleie, skolebygg/barnehagebygg
|
|
Rådmann
|
Rektor
|
|
|
Vedlikeholdsplan, tjenlige bygg til skole og barnehage
|
Kommunestyret
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Klage-adgang
|
Rapportering
|
Barnehageloven
|
|
|
|
|
|
Rammeplan, tilpasning lokale forhold, Barnehageloven § 2
|
|
Rådmann
|
|
|
|
Vedtekter, Barnehageloven § 7
|
Driftsutvalget
|
|
|
|
|
Tilsyn av barnehager i henhold til lov om barnehager § 16
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Kontantstøtte, Barnehageloven § 8
|
|
Rådmann
|
Servicekontor-leder
|
|
|
Hovedopptak, Barnehageloven § 12
|
|
Rådmann
|
|
|
|
Tildeling av barnehageplass, Barnehageloven § 12a, Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage
|
|
Rådmann
|
|
|
|
Regulering plass i barnehageåret innenfor godkjent bemanningsplan, Barnehageloven § 10
|
Kommunestyret/ Formannskap
|
|
|
|
|
”Kjøp” til enkeltdager,
|
|
Rådmann
|
Styrer
|
|
|
Brukertilpasning, Barnehageloven §§ 1,2 og 4, Rammeplanen 1.5
|
|
Rådmann
|
Styrer
|
|
|
Avgjøre søknader om friplass i barnehage,
|
|
Rådmann
|
Leder barnevern/NAV
|
|
|
Dispensasjonskrav om førskoleutdanning, Barnehageloven §§ 17 og 18
|
|
Rådmann
|
|
|
|
Godkjenning av lokaler barnehage, Barnehageloven § 10
|
|
Rådmann
|
|
|
|
Enkeltvedtak Spesialpedagogisk hjelp, Opplæringsloven § 5, Forvaltningsloven kap. 4 og 5 Barneloven § 32
|
|
Rådmann
|
Styrer
|
|
|
Fordeling av ressurser til særlige tiltak for barn i førskolealder
|
|
Rådmann
|
Fagleder oppvekst
|
|
|
Lekeapparat, tilsyn
|
|
Rådmann
|
Teknisk sjef
|
|
|
Lekeplassområdet,
|
|
Rådmann
|
Teknisk sjef
|
|
|
Elektrisk utstyr og anlegg,
|
|
Rådmann
|
Teknisk sjef
|
|
|
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Klage-adgang
|
Rapportering
|
Foreldreråd, Barnehageloven §§ 4 og 5
|
|
Rådmann
|
Styrer
|
|
|
Samarbeidsutvalget, Barnehageloven § 4
|
|
Rådmann
|
Styrer
|
|
|
Politiattest, Barnehageloven § 19, Forskrift om politiattest i henhold til barnehageloven
|
|
Rådmann
|
Personal-konsulent
|
|
|
Overgang barnehage/skole
|
Kommunestyret
|
|
|
|
|
Foreldrebetaling, søskenmoderasjon, Vedtekter Sørfold kommune
|
Kommunestyret/ Driftsutvalget
|
Service-kontoret leder
|
|
|
|
Kultur
Delegerte oppgaver
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Klage- adgang
|
Rapportering
|
Avgjøre søknader om fri/redusert leie av Rådhussalen, Bakeriet og idrettsanlegg
|
|
Rådmann
|
Kultursjef
|
|
|
Tildele midler fra Den kulturelle skolesekken, med bakgrunn i vedtatt plan og retningslinjer
|
|
Rådmann
|
Kulturskoleleder
|
|
|
Gi og fornye konsesjon etter lov om film og videogram, gjelder kun visning
|
|
Rådmann
|
Kultursjef
|
|
|
Avgjøre søknader om støtte til kurs/opplæring (etter vedtatte retningslinjer om støtte med inntil 50 % av dokumenterte utgifter)
|
|
Rådmann
|
Kultursjef
|
|
Refereres i driftsutvalget.
|
Tildeling kulturmidler + enkeltsøknader
|
Driftsutvalget
|
|
|
Kommunestyre
|
Kommunestyre
|
Utleie og fastsettelse av åpningstid biblioteket
|
|
Rådmann
|
Biblioteksjef
|
|
|
Utleie av Rådhussal, timetildeling
|
|
Rådmann
|
kultursjef
|
|
|
Utleie av idrettsanlegg Lakselva, timetildeling
|
|
Rådmann
|
Idrettsleder
|
|
|
Utleie av idrettsanlegg, timetildeling
|
|
Rådmann
|
Styre for Sørfoldhallen
|
|
|
Prioritere søknader om spillemidler som oversendes Nordland Fylkeskommune
|
Kommunestyret
|
|
|
|
|
Koordinator minibuss
|
|
|
|
|
|
teknisk
Delegerte oppgaver Lovverk
|
Politisk
|
Adm.
|
Subdel.
|
Subsubdel
|
Stat/ andre
|
Klagead/-instans
|
Rapportering
|
Lov om kommunal beredskapsplikt av 25.06.2010 Hele loven med tilhørende forskrifter
|
|
Rådmann
|
|
|
|
|
|
Lov om planlegging og byggesaksbehandling av 27.06.2010 nr.71, (plan- og bygningsloven) med tilhørende forskrifter. *delegasjonen gjelder så langt loven tillater og saker som ikke er av prinsipiell betydning
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Saksbeh. -bygg -oppmål.
|
|
Fylkesmannen
|
Kommunestyre/ Planutvalg
|
Delingsloven Møter ved kart-/oppm.forr, oppm.ansvar § 1-2 2. ledd
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Avd.ing. oppmåling
|
|
Fylkesmannen
|
Kommunestyre
|
Lov om eiendomsregistrering (matrikkelloven) av 01.01.2010 med tilhørende forskrifter.
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Avd.ing. oppmåling
|
|
|
Er ikke delegert rådmann. Egen sak
|
Eierseksjonsloven av 23.05.1997
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Avd.ing. oppmåling
|
|
|
Er ikke delegert rådmann. Egen sak PRU
|
Vegloven § 9 4.ledd §§ 30 -34,36,40 - 43 og 48 siste ledd
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
|
|
Klagenemnda
|
PRU
|
Vegtrafikkloven, 7, 2. ledd (for komm. veger)
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Avd.ing. veger
|
|
Klagenemnda
|
PRU
|
Naboloven, representere kommunen i naboforhold
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Avd.ing. eiendom
|
|
|
|
Lov om vern mot forurensninger og om avfall (Forurensningsloven) av 13.03.1981 med tilhørende forskrifter. *delegasjonen gjelder så langt loven tillater og saker som ikke er av prinsipiell betydning
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Avd.ing. -Byggesak -Oppmåling -Kom.tek.
|
|
Fylkesmannen
|
PRU
|
Havne- og farvannsloven av 17.09.2009 *for tiltak som er i tråd med gjeldende planverk.
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Avd.ing. byggesak
|
|
|
|
Lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven) av 14.02.2002 med følgende unntak: *Lokale forskrifter, jfr. §13 fjerde ledd. *Krav til tiltak ved store arrangementer, jfr. § 7 tredje ledd. * Fastsetting av gebyr og tilsyn, jfr. §28 annet ledd.
|
|
|
|
|
Salten Brann IKS
|
DSB
|
|
Jordloven av 12. mai 1995 med tilhørende forskrifter
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Jord/ skogbruksansvarlig
|
|
PRU/Fylkesmannen
|
|
Forskrift om kommunens saksbehandling vedrørende søknader om finansiering av landbruk og bygdeutvikling gjennom innovasjon Norge og Fylkesmannen
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Jord/ skogbruksansvarlig
|
|
|
|
Uttalelse om midler til bygdeutvikling
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Jord/ skogbruksansvarlig
|
|
|
|
Konsesjonsloven av 28.11.2003 med tilhørende forskrifter
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Jord/ skogbruksansvarlig
|
|
PRU/Fylkesmannen
|
|
Lokal forskrift om innkreving av gebyr for tilsyn med besitter av næringsavfall, k-sak 49/2009. *myndighet til å bedrive tilsyn med besitter av næringsavfall
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
|
Helse miljø- tilsyn Salten IKS
|
PRU/Fylkesmannen
|
|
Lov om forvaltning av naturens mangfold av 19.06. 2009 med tilhørende forskrifter.
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Jordbruksansvarlig/ Skogbruksansvarlig/ Viltansvarlig/ Fiskeansvarlig
|
|
PRU/Fylkesmannen
|
Fylkesmannen
|
Loven om jakt og fangst av vilt (Viltloven) av 29.05. 1981 med tilhørende forskrifter
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Viltansvarlig
|
|
PRU/Fylkesmannen
|
Fylkesmannen
|
Loven om laksefisk og innlandsfisk mv av 15.05. 1992 nr. 47 med tilhørende forskrifter.
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Fiskeansvarlig
|
|
PRU/Fylkesmannen
|
Fylkesmannen
|
Lov om hundehold (hundeloven) av 04.07. 2003 nr. 74 med forskrifter. Enkeltvedtak med hjemmel i lovens § 9 e.
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Viltansvarlig
|
|
PRU/Fylkesmannen
|
Fylkesmannen
|
Lov om skogbruk ( Skoglova) av 27. 05. 2005 med tilhørende forskrifter. Vedtak:
- forskrift om berekraftig skogbruk
- forskrift om skogfond
- forskrift om planlegging og godkjenning av veier til
landbruksformål
- forskrift om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket
- gjeldende verneskogbestemmelser for Sørfold av 1997.
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef Tekn-næring
|
Skogbruksansvarlig
|
|
PRU/ Fylkesmannen
|
Fylkesmannen
|
Uttalelse:
- forskrift om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket
tilskudd til veibygging tilskudd til drift med taubane, hest o.a. tilskudd til utdrift av skogsvirke til bioenergi
- forskrift om tilskudd til skogbruksplanlegging med miljøregistreringer
|
|
Rådmann
|
Kommunalsjef
|
Skogbruksansvarlig
|
|
PRU/ Fylkesmannen
|
Fylkesmannen
|
Laster...