Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Delegasjonsreglement for Sørfold kommune

Vedtatt i Kommunestyret 7.4.2011

DELEGASJONSREGLEMENT

for

SØRFOLD KOMMUNE


INNHOLDSFORTEGNELSE

Innhold

1. INNLEDNING.. 3

2. DELEGASJON TIL FOLKEVALGT ORGAN. 3

2.1. SAKER SOM SKAL BEHANDLES AV KOMMUNESTYRET. 3

2.2. DELEGASJON TIL FORMANNSKAPET. 4

2.3. DELEGASJON TIL PLAN- OG RESSURSUTVALGET. 5

2.4. DRIFTSUTVALGET. 5

2.5. DELEGASJON FRA KOMMUNESTYRET TIL ANDRE UTVALG. 6

3. DELEGASJON TIL INTERKOMMUNALE ORDNINGER. 7

4. DELEGASJON TIL RÅDMANNEN. 7

5. DELEGASJON TIL BARNVERNSLEDER. 12

6. DELEGASJON TIL ORDFØREREN. 12


1. INNLEDNING

1.1. Hjemmel for delegasjonsreglementet.

Delegasjoner i dette reglement gis i medhold av kommuneloven av 25.09.92 nr 10 og forskrifter gitt i medhold av denne, samt med hjemmel i særlover hvor kommunen er tillagt beslutnings- og forvaltningsmyndighet – og hvor kommunestyret ikke selv fatter vedtak. Det vises spesielt til kommunelovens §§ 8,9 og 10 vedrørende formannskap, ordfører og faste utvalg, samt §§ 22, 23 og 24 om myndighet og delegasjon til rådmannen.

Det utarbeides med dette et reglement som skal tilpasses Sørfold Kommunes politiske struktur, vedtatt av Kommunestyret 30.06.2004, K-sak 52/04.

1.2. Ikrafttreden.

Delegasjonsreglementet trer i kraft fra dato for kommunestyrets vedtak i saken og erstatter tidligere delegasjonsvedtak/delegasjonsreglement.

1.3. Senere endringer i reglementet.

Realitetsendringer i delegasjonsreglementet skal forelegges kommunestyret. Rådmannen gis imidlertid fullmakt til å gjøre justeringer i reglementet for å bringe dette i samsvar med kommunestyrets vedtak og ajourhold av lovhenvisninger, formuleringer og lignende som ikke innebærer realitetsendringer i reglementet.

1.4. Overordnede styringsprinsipper.

Følgende prinsipper legges til grunn for organisering, ledelse og økonomistyring i Sørfold Kommune:

1. Målstyring.

Dette innebærer at det styres etter konkrete og etterprøvbare mål. Bare aktiviteter som kan fremme måloppnåelse skal gjennomføres. Kommunens overordnede mål er å finne i kommuneplanens langsiktige del. Videre finner en delmål i Økonomiplanen og i de avdelingsvise fagplanene som utarbeides og vedtak i respektive politiske fora.

2. Rammebudsjettering.

Resultatenhetene (etatene/virksomhetene) får rammer som de disponerer og har ansvaret for å bruke med sikte på best mulig måloppnåelse (resultat). Det gis normalt ikke tillegg til rammene i budsjettåret, det er stor frihet til å omdisponere innenfor rammen.

I tillegg til de overordnede styringsprinsippene, skal organisasjonens etiske retningslinjer respekteres og følges.

1.5. Delegasjonsreglementets prinsipper.

Delegering av myndighet innebærer at kommunestyret gir underliggende organ rett til å ta avgjørelser på sine vegne og at organet som mottar myndigheten også får ansvar for utøvelsen av denne. Myndighet og ansvar skal følge hverandre. Den som delegerer myndighet har imidlertid rett til å gripe inn og overprøve avgjørelser eller kontrollere utøvelsen.

Hensikten med delegasjonsreglement er å klargjøre og å vise hvem i organisasjonen som har ansvar for hva. Hensynet til effektiv drift, raske beslutninger og svar til publikum, samt forutsigbarhet om behandlingen og ansvarsdelingen, tilsier at myndighet delegeres lengst mulig ned i organisasjonen. Sørfold Kommune skal ha systemer og rutiner som ivaretar rettsikkerheten og hensynet til likebehandling i forvaltningen for innbyggerne og hensynet til gode arbeidsvilkår for sine politikere og ansatte.

Generelle regler om bruk av delegasjonsreglementet.

1. Et overordnet organ kan kreve å få seg forelagt en sak som et underordnet organ har til behandling etter delegert myndighet.

2. Den som er delegert myndighet kan overlate til overordnet organ å treffe avgjørelser i spesielle saker.

3. Et overordnet organ kan på eget initiativ avgjøre underordnet organs vedtak, med de begrensninger som ligger i forvaltningslovens § 35.

4. Rådmannen gis myndighet til å avgjøre kurante saker. En sak oppfattes om kurant når det foreligger praksis fra behandling av tilsvarende saker.

5. Alle enkeltvedtak skal som hovedregel bygge på en fremstilling av sakens faktiske forhold og en vurdering som begrunner vedtaket samtidig med at vedtak treffes, jfr. Forvaltningslovens § 24.

6. Alle enkeltvedtak kan påklages av part eller andre med rettslig klageinteresse, jfr. Forvaltningslovens § 28. Parter skal samtidig med opplysning om vedtak gis opplysning om klageadgang, klagefrist og klagebehandling, jfr. Forvaltningslovens §§ 27 og 29.

2. DELEGASJON TIL FOLKEVALGT ORGAN

2.1. SAKER SOM SKAL BEHANDLES AV KOMMUNESTYRET.

KOMMUNESTYRETS HOVEDARBEIDSOMRÅDE

Kommunestyret er det øverste kommunale organ.

Det treffer vedtak på vegne av kommunen så lenge ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak (Kommunelovens § 6).

Kommunestyret er det øverste beslutningsorgan med overordnet ansvar for hele kommunens virksomhet. Kommunestyret skal på grunnlag av prinsippdebatter, analyser og temadebatter velge satsningsområder og prioritere tiltak.

Kommunestyret skal avgjøre saker som gjelder:

 

  • Hovedtrekkene i kommuneorganisasjonen – både politisk og administrativ struktur.
  • Budsjett inkl gebyrregulativ og økonomiplan med handlingsdel.
  • Årsmelding med regnskap.
  • Budsjettregulering.
  • Vedta alkoholpolitiske retningslinjer, bevillinger og gebyrer.
  • Langtidsplanlegging og handlingsprogrammer (eks. psykiatriplan, eldreplan, plan for psykisk aktivitet) samt reguleringsplaner.
  • Utbyggingsoppgaver og tiltak av overordnet betydning.
  • Saker som ikke er delegert til formannskap, annet utvalg eller rådmann.
  • Ansette rådmann.
  • Delegerer tilsetting i alle andre stillinger til rådmannen.
  • Oppretter nye stillinger/nedlegge tjenester og stillinger.
  • Delegere saker ihht Lov om barneverntjenesten § 2.11 til leder av barneverntjenesten.

 

Leder av barneverntjenesten utpekes av kommunestyret.

2.2. DELEGASJON TIL FORMANNSKAPET.

Formannskapet skal ihht Kommunelovens § 8 behandle og innstille til kommunestyret i følgende saker: Økonomiplan, årsbudsjett, skattevedtak og budsjettreguleringer som krever kommunestyrets behandling.

Formannskapet tillegges følgende ansvarsområde

2.2.1 Økonomiutvalg:

Formannskapet er kommunens økonomiutvalg.

2.2.2 Næringsstyre:

Formannskapet er fondsstyre i henhold til § 6 i Sørfold kommunes næringsfond. Formannskapet kan delegere sin avgjørelsesmyndighet innenfor bestemte rammer til rådmannen.

2.2.3 Valgstyre:

Formannskapet er valgstyre i medhold av Valgloven av 28.6.2002 § 4.1 og utøver valgstyrets oppgaver. Valgstyret gis myndighet til å velge stemmestyrer i medhold av § 4.2.

2.2.4 Klientutvalg:

Formannskapet er klientutvalg og behandler saker på individnivå.

I saker fra barnevern, sosial, helse, PRO og opplæring vil dette handle om hjelpetiltak og/eller prosjekt rundt brukere.

2.2.5 Hastesaker:

Formannskapet delegeres i medhold av Kommunelovens § 13 å avgjøre saker som skulle vært avgjort av kommunestyret, når det er nødvendig at vedtak treffes så raskt at det ikke er tid til innkalling av kommunestyret.

Melding om vedtak truffet i henhold til § 13 i Kommuneloven forelegges kommunestyret i neste møte.

2.3. DELEGASJON TIL PLAN- OG RESSURSUTVALGET.

Plan- og ressursutvalget er opprettet i medhold av Kommunelovens § 10.

SPESIFISERT DELEGASJON AV AVGJØRELSESMYNDIGHET.

Landbrukspolitiske avgjørelser.

Plan- og ressursutvalget delegeres avgjørelsesmyndighet i saker av prinsipiell betydning innenfor følgende lover og forskrifter:

 

  • Jordloven av 12.05.95 nr. 23 med forskrifter
  • Lov om forpaktning 25.06.65 nr. 1
  • Lov om odelsretten og åseteretten av 28.06.74 nr. 58.
  • Lov om skogbruk (Skogbrukslova) av 27.05. 2005 nr. 31 med forskrifter.
  • Konsesjonsloven av 28.11.03 om konsesjon om forkjøpsrett for det offentlige ved erverv av fast eiendom m/tilhørende forskrifter.
  • Lov om motorisert ferdsel i utmark av 10.06.77 nr. 82 med forskrifter. § 6 i Lov om motorferdsel og §§ 5 og 6 i forskriften i henhold til kommunale retningslinjer vedtatt 16.12.2003.
  • Lov om friluftslivet av 28.06. 1957 nr. 16 med forskrifter.
  • Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven) av 29.05. 1981 nr. 38 med forskrifter.
  • Lov om laksefisk og innlandsfisk mv av 15.05. 1992 nr. 47.
  • Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) av 19.06. 2009 nr. 100.
  • Fondsstyre for forvaltning av de fond kommunen mottar som følge av kraftutbygging av Lakselva Kraftverk og Kobbelv Kraftverk.

 

Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)

Plan- og ressursutvalget tillegges funksjonen som fast utvalg for plansaker.

Avgjørelser av prinsipiell betydning i saker underlagt Plan- og bygningsloven med forskrifter delegeres også til Plan- og ressursutvalget.

Øvrige lover med tilhørende forskrifter.

 

  • Vegloven
  • Vegtrafikkloven
  • Delingsloven
  • Naboloven
  • Forurensningsloven

 

Delegasjonen gjelder i saker av prinsipiell betydning og så langt ovennevnte lover med forskrifter tillater det.

2.4. DRIFTSUTVALGET.

I henhold til kommunestyrets vedtak om den politiske organisasjonsmodellen skal driftsutvalget behandle saker innenfor skole, barnehager, kultur, helse, NAV, pleie/omsorg og park/idrett.

Leder eldreråd og leder ungdomsråd gis møte og talerett i saker som berører dem.

NAV.

Driftsutvalget delegeres myndighet til å behandle generelle saker av prinsipiell i forhold til:

 

  • Lov om sosiale tjenester i NAV. Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen av 1991-12-13 nr. 81.
  • Lov om barnevernstjenester av 2003-05-09 nr. 21.

 

HELSE.

Driftsutvalget delegeres myndighet til å behandle generelle saker av prinsipiell betydning

i forhold til:

 

  • Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982-11-19 nr. 66.
  • Lov om vern av smittsomme sykdommer av 1994-08-05 nr. 55.
  • Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 1999-07-02 nr. 62.
  • Lov om helsepersonell av 1999-07-02 nr. 64.
  • Lov om pasientrettigheter av 1999-07-02 nr. 63.
  • Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 1999-07-02 nr. 62.
  • Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 1999-07-02 nr. 62.

 

PRO.

Driftsutvalget delegeres myndighet til å behandle generelle saker av prinsipiell betydning i forhold til:

 

  • Lov om sosiale tjenester av 1991-12-13 nr. 81.
  • Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982-11-19 nr. 66.
  • Lov om helsepersonell av 1999-07-02 nr. 64.
  • Lov om pasientrettigheter av 1999-07-02 nr. 63.
  • Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 1999-07-02 nr. 62.

 

Driftsutvalget skal etter at klage er behandlet i Helsetilsynet, behandle saker iht Forskrift om sykehjem og boform med heldøgns omsorg og pleie § 5.1. Klage vedrørende forhold i boformens drift som beboere eller pårørende finner rimelig.

SKOLE/BARNEHAGE.

Driftsutvalget gis myndighet til avgjørelser av prinsipiell betydning innenfor følgende lover;

Lov av 19.6.2009 nr. 95 – Opplæringsloven m/forskrifter.

Lov av 9.1.2009 nr. 3 – Personopplysningsloven m/forskrifter.

Lov av 8.8.2008 nr. 73 – Barnehageloven m/forskrifter.

Lov av 19.6.2009 nr. 94 - privatskoleloven

KULTUR.

Driftsutvalget gis myndighet til avgjørelser av prinsipiell betydning innenfor følgende lover:

 

  • Lov av 20.12.85 nr. 108 – Lov om folkebibliotek.
  • § 13-6 i opplæringsloven – kulturskoleloven
  • Lov av 29.6.07 nr. 89 – Lov om offentlige styremakters ansvar for kulturverksemd(kulturlova)
  • Kulturminneloven.

 

Prioritering av søknader om spillemidler.

Driftsutvalget prioriterer søknader om spillemidler som oversendes Nordland Fylkeskommune.

Driftsutvalget tildeles myndighet til å fordele tilskudd til frivillige organisasjoner mv innenfor vedtatte budsjettrammer.

2.5. DELEGASJON FRA KOMMUNESTYRET TIL ANDRE UTVALG.

2.5.1 PARTSAMMENSATT UTVALG.

Formannskapet + tre tillitsvalgte utgjør kommunens partsammensatte utvalg – Administrasjonsutvalg, jfr. Kommunelovens § 25.

Utvalget behandler saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte.

2.5.2 FORHANDLINGSUTVALG.

Utvalg bestående av ordfører, opposisjonsleder og rådmann er kommunens forhandlingsutvalg. Utvalget har myndighet til å forhandle på vegne av kommunen i saker om lokal lønnsdannelse og saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte.

Protokoller oversendes partsammensatt utvalg for endelig godkjenning.

2.5.3 ARBEIDSMILJØUTVALG.

Arbeidsmiljøutvalget består av 3 representanter fra arbeidsgiver og 3 representanter fra arbeidstakerne.

Arbeidsgiversiden er representert med rådmann samt to kommunalsjefer.

Arbeidsmiljøutvalget behandler saker ihht Arbeidsmiljøloven.

2.5.4 KLAGENEMND.

Klagenemnda består av tre medlemmer valgt av kommunestyret.

Nemnda behandler klager på behandling i andre utvalg som etter delegasjonsreglementet er tillagt klagenemnda, jfr Forvaltningslovens § 28 annet ledd.

2.5.5 LIKESTILLINGSUTVALG.

Likestillingsutvalg består av tre medlemmer politisk valgt. Skal behandle saker som omhandler likestillingsspørsmål, og følge opp kommunens likestillingsarbeid.

LOV-1978-06-09-45 Likestillingsloven. Lov om likestilling mellom kjønnene.


2.5.6 UNGDOMSRÅDET.

Et ungdomsråd er et lokalt hørings- og innflytelsesorgan. Det er et interesseorgan som skal fremme en konkret gruppes synspunkter overfor lokalpolitikerne. Ungdomsrådet skal jobbe for at kommunen blir et bedre sted for unge å leve, og det skal fremme ungdoms interesser. Ungdomsrådet har fullmakt til disponering av budsjettpost. Ungdomsrådet rapporterer ril Driftsutvalget.

2.5.7 ELDRERÅDET.

Lov om kommunale og fylkeskommunale eldreråd [eldrerådslova], 1991-11-08-76 Et eldreråd er et lokalt hørings- og innflytelsesorgan. Det er et interesseorgan som skal fremme en konkret gruppes synspunkter overfor lokalpolitikerne. Eldrerådet skal jobbe for at kommunen blir et bedre sted for eldre å leve, og det skal fremme de eldres interesser. Eldrerådet har fullmakt til disponering av budsjettpost. Eldrerådet rapporterer ril Driftsutvalget.

3. DELEGASJON TIL INTERKOMMUNALE ORDNINGER.

3.1. SALTEN BRANN

Kommunestyrets myndighet etter lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med

farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver av 14. juni 2002 med tilhørende

forskrifter delegeres til representantskapet for Salten Brann IKS. Utfyllende

delegasjonsinnhold i henhold til bestemmelser gitt i vedlegg ”Delegasjonsreglement for

representantskapet for styret i Salten Brann IKS.

3.2. PPT – INDRE SALTEN.

Kommunestyret delegerer til styret for PPT- Indre Salten å driv PPT innenfor tildelte rammer gitt av kommunestyret ihht Opplæringslovens § 5.

RKK – INDRE SALTEN.

Kommunestyret delegerer til styret for RKK- Indre Salten å drive RKK innenfor tildelte rammer gitt av kommunestyret.

3.3. IRIS.

Kommunestyrets delegerer til reprentantskapet i IRIS avgjørelsesmyndighet angående

renovasjon etter samt vedtekter for IRIS Salten IKS.

4. DELEGASJON TIL RÅDMANNEN.

4.1. Delegasjon i medhold av kommuneloven.

I hht Kommunelovens § 23 er rådmannen den øverste leder for den samlede kommunale administrasjon, med de unntak som følger av lov, og innenfor de rammer kommunestyret fastsetter. Han skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Rådmannen har møte- og talerett, personlig eller ved en av sine underordnede, i alle kommunale folkevalgte organer med unntak av kontrollutvalget.

4.2. Delegasjon i enkeltsaker av ikke prinsipiell betydning.

Med hjemmel i kommunelovens § 23 nr. 4, delegeres rådmannen myndighet til å treffe vedtak i kurante enkeltsaker eller i sakstyper som ikke er av prinsipiell karakter. En sak oppfattes som kurant når det bl.a foreligger klare retningslinjer og praksis for hvordan den skal behandles. Saken må videre ligge innenfor vedtatte budsjettrammer/forutsetninger og være i samsvar med vedtatte planer og reglementer.

Avgjørelsesmyndighet delegert til rådmannen kan rådmannen delegere videre til andre.

Rådmannens vedtak kan påklages til kommunens klagenemnd.

Rådmannen ansetter i alle stillinger hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller av kommunestyret er bestemt at et annet organ skal ha denne myndigheten.

Rådmannen utøver den delegerte myndighet i samsvar med Hovedavtalens bestemmelser om ansattes rett til medbestemmelse.

Rådmannens utøver sin myndighet etter råd fra Ansettelsesutvalget.

I enklere og instruks- og reglementsbestemte personalsaker, kan rådmannen subdelegere myndighet til enhetsledere og medlem av sin stab.

4.3. Anvisningsmyndighet.

Rådmannen har anvisningsmyndighet for hele kommunens budsjett; drifts- og investeringsbudsjett.


4.4. Personalforvaltning.

Rådmannen gis fullmakt til å treffe vedtak i henhold til lov og avtaleverk innenfor

personalforvaltningen, og innenfor de rammer som kommunestyret eller annet organ til enhver tid fastsetter, herunder:

 

  • Spørsmål om flyttegodtgjøring i henhold til reglement
  • Spørsmål om telefongodtgjøring i henhold til reglement
  • Permisjonssøknader der normalreglementet for permisjoner, hovedtariffavtalen, hovedavtalen eller arbeidsmiljøloven legges til grunn
  • Ta stilling til kurs og kurssøknader innenfor budsjettrammen
  • Omplassering i organisasjonen
  • Iverksetting av attføringstiltak eller forslag fra attføringsutvalget
  • Avkortet oppsigelsestid
  • Avgjøre andre saker som ikke er av prinsipiell betydning som kommunestyret eller annet organ måtte delegere til rådmannen
  • Inntak av ekstrahjelp/vikarer innenfor arbeidsmiljølovens bestemmelser inntil 6 mnd.
  • Leder av tilsettingsutvalg

 

4.5. Annen delegasjon til rådmannen:

 

  • Fordele støtte til politiske partier etter regler fastsatt av departement
  • Godkjenne godtgjøring og erstatning av tapt arbeidsfortjeneste for kommunale ombudsmenn i henhold til reglement
  • Sammen med ordfører å disponere inntil 1 million kroner i krisesituasjoner – jfr. Kommunens kriseplan vedtatt i K – sak 45/2004.
  • Foreta utleie av kommunale bygninger, boliger og lokaler og undertegne leiekontrakter ved utleie. Det samme gjelder videre utleie av andre boliger og leiligheter kommunen står som leietaker av.
  • Begjære utkastelse av leieboere i kommunale leiligheter når leiekontrakten ikke er oppfylt.
  • Foreta sletting og prioritetsvikelser på heftelser/pantobligasjoner vedrørende kommunale utlån, herunder videre utlån av husbankmidler. Rådmannen gis myndighet til å treffe avgjørelser vedr. husbanksaker: Start- og utbedringslån, utbedrings- og etableringstilskudd og bostøtte
  • Å selge kommunale bygninger og eiendommer som på forhånd er godkjent for salg av kommunestyret og fastsette salgspris. Det skal avholdes pristaksering før salg.
  • Tildele tomter i kommunale boligfelt hvor pris på tomtene er fastsatt. Det samme gjelder for tildeling av næringstomter innenfor regulert område og etter godkjent reguleringsplan.
  • Avgjøre søknader om tilskudd m.v. i kurante saker innenfor godkjent budsjettramme. Referat av tildelingen skal forelegges formannskapet.
  • Kunne engasjere konsulentbistand til løpende prosjekter innenfor vedtatt budsjett.
  • Ettergi/tapsføring av privatrettslige krav og lån. Referat skal forelegges formannskapet.
  • I forbindelse med innfordring av kommunale krav gis rådmannen fullmakt til å avgjøre om rettslig inkasso, herunder begjæring av tvangsauksjon skal iverksettes.
  • Rådmannen gis fullmakt til å inngå/godta avtaler i gjeldsordningssaker som styres av namsmannen.
  • Rådmannen gis fullmakt til å avskrive uerholdelige fordringer og/eller fordringer eldre enn et år.
  • Godkjenne låneinstans og underskrive gjeldsbrev ved opptak og endring av lån når finansiering er godkjent.
  • Utøve myndighet ihht finansreglementet.
  • Å forestå forhandlinger og avgjøre salg av kommunens konsesjonskraft lokalt.
  • Å forestå forhandlinger og salg av kommunens konsesjonskraft på børs.
  • På særlige faglig områder kan rådmannen i samsvar med ordføreren overlate representasjonen til aktuelle fagansvarlige i administrasjonen.
  • Delegerer tilsetting i alle stillinger til rådmann.
  • Tildeling av plass i sykehjem og boform for heldøgns omsorg og pleie etter lov om helsetjenesten i kommunen og plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester etter lov om sosiale tjenester, samt tildeling av omsorgsboliger, eldreboliger m.m. med hjemmel i forvaltningsloven.
  • Kommunehelsetjenesteloven § 4a.
  • Forskrift av 26.4.1995 i medhold av Kommunehelsetjenestelovens §§ 2-3 og 6-9, samt lov om sosiale tjenester § 11-2: Fatte enkeltvedtak om fastsetting av vederlag for opphold i institusjon mv.
  • Forskrift av 4.12.1992 i medhold av sosialtjenestelovens § 11-2 og kommune helsetjenestelovens § 2-3, 5 ledd og §6-9: Fatte enkeltvedtak om fastsetting av vederlag for hjemmetjenester
  • Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 070299:§§ 3.5 og 3.6 Tvungen undersøkelse og begjæring om videre undersøkelse
  • Rådmannen delegeres myndighet til å tildele TT- kort, parkeringskort for bevegelseshemmede og ledsagerbevis
  • Individuelle planer 2001-06-06 nr. 676: Fatte vedtak om rett til Individuell Plan

 


4.6. Rådmannen gis myndighet i saker etter lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere.

Rådmannen gis myndighet i alle saker etter Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven) av 04.07.2003 nr. 80 med senere endringer samt Forskrift av 18.07.2003 nr. 973 om fravær og permisjon § 10, Forskrift av 20.04.2005 nr. 341 om opplæring i norsk og samfunnsfag § 17 og Forskrift av 20.04.2005 nr. 342 § 23 om Nasjonalt introduksjonsregister.

4.7. Rådmannen gis all kommunal vedtaksmyndighet i saker etter Lov om sosiale tjenester mv av 13.12.1991, nr. 81

4.8. Rådmannen gis myndighet i følgende saker etter Lov av 05.08.94, nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer:

 

  • § 4-1 a Vedta forbud mot møter og sammenkomster
  • § 4-1b Stenging av virksomhet
  • § 4-1 c Stans eller begrensning av kommunikasjoner
  • § 4-1d Isolering av personer i geografisk avgrensede områder
  • § 4-1 e Pålegg om rengjøring, desinfeksjon eller destruksjon
  • § 4-1,3 Om nødvendig sørge for iverksetting av tiltak

 

Delegasjon etter smittevernloven skal likevel ikke være til hinder for at rådmannen kan legge fram en sak til politisk behandling hvis tiden tillater det.

4.9. Rådmannen gis myndighet i følgende saker etter Lov av 09.03.73, nr. 14 om tobakkskader:

 

  • § 6,5 Innvilge dispensasjon fra regler gitt i eller i medhold av denne paragraf, samt sette vilkår for dispensasjonen.
  • § 6,6 Føre tilsyn med at reglene gitt i eller i medhold av denne paragraf overholdes.

 

4.10.Rådmannen gis myndighet i følgende saker etter Lov av 19.11.82, nr. 66 om

helsetjeneste i kommuner:

§ 2 – 1 Vedtak om hjemmesykepleie og tildeling/bortfall av plasser i sykehjem eller boform for heldøgns omsorg og pleie

 

  • § 4a Miljørettet helsevern
  • § 6-8 Felles trivselsordninger
  • § 6-8 Disponering av beboernes kontantytelser i sykehjem

 

4.11.Lov av 02.06.89 nr 27 – alkoholloven:

Rådmannen gis myndighet etter kommunelovens § 23.4, jfr alkohollovens § 1-12,l til å fatte vedtak i følgende saker:

 

  • utvidelse av skjenketid/salgstid og skjenkelokale for enkelt bestemt anledning
  • bruk av ambulerende bevillinger
  • søknad om skjenkebevilling for enkeltanledninger
  • godkjenne skifte av bestyrer / stedfortreder
  • engasjere skjenkekontrollør
  • ved særlig grove brudd på lov og regelverk kan rådmannen med øyeblikkelig virkning inndra bevilling fram til saken er ordinært behandlet.

 

Rådmannens vedtak kan med oppsettende virkning påklages til formannskapet.

Sjekkes mot vedtatte retningslinjer

4.12.Opplæring

Opplæringsloven og Barnehageloven.

Rådmannen gis følgende myndighet etter Opplæringsloven og Barnehageloven:

 

  • Permisjon for elever – inntil 2 uker
  • Læremidler og utstyr, Enkeltvedtak spesialundervisning i grunnskole og voksen opplæring.
  • Enkeltvedtak spesialundervisning voksen opplæring.
  • Heimeundervisning inntil 1 uke
  • Heimeundervisning varig ordning,
  • Fremskutt skolestart,
  • Utsatt skolestart,
  • Skolerute/barnehagerute,
  • Planleggingsdager
  • Fag- og timefordeling, tilsyn
  • Eksamensavvikling, trekking av fag, lokalt gitt eksamen
  • Prøver, utvalgsprøver, andre undersøkelser
  • Nasjonale undersøkelser (forskning)
  • Gi elever utvidet yrkespraksis/alternativ undervisning
  • Politiattest,
  • Innvilge søknader om fritak for vurdering/karakter/eksamen/opplæring i skolen
  • Føring av karakterer
  • Vedtak om tidligere utskriving og fritak for opplæringsplikt
  • Opptak av barn i SFO
  • Skolebasert vurdering
  • Rapportering
  • Morsmålstrener/lærer
  • Kartlegging
  • Disponering av tildelt kursmidler pedagogisk personale/RKK
  • Forespørsler om undersøkelser/forskning
  • Erstatning for hærverk utført av barn/elever
  • Logoped
  • Voksenopplæring
  • Utleie
  • Rammeplan, tilpasning lokale forhold,
  • Tilsyn av barnehager i henhold til lov om barnehager § 16
  • Kontantstøtte,
  • Hovedopptak,
  • Tildeling av barnehageplass,
  • Barnehageloven § 12a, Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage
  • ”Kjøp” til enkeltdager,
  • Brukertilpasning,
  • Avgjøre søknader om friplass i barnehage,
  • Dispensasjonskrav om førskoleutdanning,
  • Godkjenning av lokaler barnehage,
  • Enkeltvedtak Spesialpedagogisk hjelp.
  • Fordeling av ressurser til særlige tiltak for barn i førskolealder
  • Lekeapparat, tilsyn
  • Lekeplassområdet,
  • Elektrisk utstyr og anlegg,
  • Foreldreråd,
  • Samarbeidsutvalget,
  • Politiattest,

 

4.13.KULTUR

Bibliotekloven og kulturskoleloven

 

  • tildeling av gaver/tilskudd ved jubileer etter eget reglement
  • yte tilskudd til offentlige festdager innenfor tilskuddsramme
  • utleie og fastsetting av åpningstider for biblioteket
  • utleie av rådhussalen/idrettsanlegg
  • Tildeling av elevplasser i kulturskole

 

4.14.TEKNISK

Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)

Kommunestyrets myndighet etter plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter delegeres til rådmannen så langt dette ikke kommer i strid med loven, og som er etter vedtatte retningslinjer/prinsipper, og som ikke har prinsipiell betydning.

Rådmannen gis adgang til å gi dispensasjon fra kommuneplanen arealdelen samt dens bestemmelser i enkle/kurante saker.

Vegloven.

Rådmannen er vegmyndighet etter veglovens § 9, 4.ledd. Delegasjonen omfatter også lovens § 9, 1. og 2.ledd samt § 30-34,§ 36, § 40-43 og § 48, siste ledd, for kommunale veier.

Vegtrafikkloven.

Rådmannen delegeres myndighet etter skiltforskrifter fastsatt av Samferdselsdept. av 10.10.1980.

Med hjemmel i lovens § 6, 5.ledd og § 7, 2.ledd delegeres rådmannen myndighet til å fastsette midlertidig lavere fartsgrense på grunn av veiarbeid, og å forby eller begrense trafikk når dette er nødvendig ut fra veiens eller omgivelsenes tilstand. Dette gjelder kommunale veier.


Delingsloven.

Rådmannen møter på vegne av kommunen ved kart- og delingsforretninger. Oppmålingsmyndigheten legges til rådmannen, som også gis delegert myndighet etter lovens §1-2, 2.ledd.

Matrikkelloven.

LOV AV 17.6.2005 NR. 101 – LOV OM EIENDOMSREGISTRERING - MATRIKKELLOVEN

I hht. lovens § 5 er kommunen lokal matrikkelstyresmakt. Ansvaret for å utføre oppmålingsforretninger og føre matrikkelen i kommunen delegeres til rådmannen. ⇒ Rådmannen møter på vegne av kommunen ved oppmålingsforretninger.

Lov om vern mot forurensning og om avfall.

Kommunens myndighet etter lovens § 22, 2.ledd, § 26, siste ledd, §§ 35, 37 og 47 samt tilhørende forskrifter, delegeres til rådmannen.

Naboloven.

Rådmannen opptrer på kommunens vegne i naboforhold.

Sivilbeskyttelsesloven.

Lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (2010-06-25)

4.15.NÆRING.

Næringsfond.

Rådmannen gis fullmakt til å avgjøre søknader om lån/garanti og tilskudd innenfor et øvre beløp på kr. 20.000,-.

Slike vedtak fremlegges for formannskapet som referatsak i påfølgende møte.

Bruk av beredskapssum kr 30.000,- til næringsformål.

Lov av 06.06.80 nr. 21 Handelsloven.

Kommunens myndighet til å fatte vedtak om oppsøkende handelsvirksomhet utenom fast utsalgssted i enkelttilfeller delegeres til rådmannen.

JORD OG SKOG.

Jordloven (Lov av 12.05.95 nr. 23) med tilhørende forskrifter.

Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.

Lov om skogbruk (Skogbrukslova) av 27.05. 2005 nr. 31 med tilhørende forskrifter.

Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.

Diverse lover med tilhørende forskrifter.

Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning etter følgende lover:

Lov av 16.06.61 nr. 12 om ymse beitespørsmål

Lov av 25.06.65 nr. 1 om forpaktning

Lov av 28.06.74 nr. 58 om odelsrett

Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven) av 29.05. 1981 nr. 38 med tilhørende forskrifter.

Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.

Lov om laksefisk og innlandsfisk mv av 15.05. 1992 nr. 47 med tilhørende forskrifter.

Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.

Konsesjonsloven (Lov av 28.11.03 nr. 98) med tilhørende forskrifter.

Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.

4.16.MILJØ

Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) av 19.06. 2009 nr. 100 med tilhørende forskrifter.

Rådmannen får myndighet til å avgjøre alle saker når disse ikke har prinsipiell betydning.

4.17.Miljøvern.

Forsøpling.

Med grunnlag i Forurensningslovens Kap. 11, § 83 (myndighet lagt til kommunen - delegasjon) er kommunestyrets myndighet i forhold til nedenstående §§ i Forurensningslovens delegert til rådmannen.

Rådmannen gis myndighet til å behandle og avgjøre saker etter følgende bestemmelser:

Forurensingsloven: Kap. 5. Om avfall

Forurensningslovens § 27, (definisjoner)

Forurensningslovens § 28, (forbud mot forsøpling)

Forurensningslovens § 37, (pålegg om å rydde opp i avfall o.l. eller betale for opprydding)

Forurensningslovens § 73, (forurensingsgebyr ved forhold i strid med loven)

4.18.Motorferdsel i utmark.

Myndighet til å gi dispensasjoner etter § 5, b,c,d og e i forskrift til Lov om motorisert ferdsel i utmark og ihht. kommunale retningslinjer vedtatt 16.12.2003.

4.19.Øvrige lover med tilhørende forskrifter.

 

  • Havne- og farvannsloven
  • Hundeloven Lov om hundehold (hundeloven) (04.07.2003 nr. 74) med forskrifter. Rådmannen delegeres myndighet å gjøre enkeltvedtak med hjemmel i lovens § 9 e).

 

Delegasjonen gjelder i saker av prinsipiell betydning og så langt ovennevnte lover med forskrifter tillater det.

5. DELEGASJON TIL BARNVERNSLEDER.

I hht. § 2-1, 3 ledd i lov av 17.2.1992 nr. 100 Lov om barnevernstjenester skal hver kommune ha en barnevernsadministrasjon med en leder som har ansvar for oppgaver etter loven. Dette ansvar og dermed all kommunal vedtaksmyndighet etter barnevernsloven tillegges Fagleder barnevern, NAV Sørfold.

6. DELEGASJON TIL ORDFØREREN.

Ordførerens ansvars- og myndighetsområde fremkommer av kommunelovens § 9. Etter kommunelovens § 9 nr. 5 delegeres ordføreren myndighet til å treffe vedtak i følgende enkeltsaker og typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning:

1. Ordføreren er kommunens rettslige representant og underskriver på kommunens vegne i alle tilfeller hvor myndigheten ikke er tildelt andre.

2. Ordføreren representerer kommunen på generalforsamlinger, årsmøter og lignende i selskaper og foreninger hvor kommunen har eierinteresser og/eller medlemskap, der andre ikke er valgt som kommunal representant/utsending.

Ordføreren kan i slike tilfeller la seg representere av andre av formannskapets medlemmer når han selv ikke har anledning til å møte – fortrinnsvis varaordføreren.

3. På særlige faglige rettede områder kan ordføreren i samråd med rådmannen overlate representasjonen til aktuelle fagansvarlige i administrasjonen.

4. Ordfører gis myndighet til å avgjøre bruken av konto ”14903 Til F-skapets disposisjon” innenfor budsjettet og en beløpsgrense på kr 5.000.

5. Anmelde til Politiet for skade utøvet mot kommunal eiendom og eiendeler, ved tyveri, underslag, innbrudd og hærverk m.v. og begjære påtale i saken iht. Straffelovens § 79,5. ledd.

6. Leder av forhandlingsutvalg


IV. GENERELLE BESTEMMELSER OM UTØVELSE AV DELEGERT MYNDIGHET

1 . GENERELLE BESTEMMELSER OM VIDEREDELEGASJON INNEN ADMINISTRASJONEN

Med mindre særskilte bestemmelser er til hinder for det bør rådmannen overlate det til sine underordnede å fatte avgjørelser på sine vegne. Slik delegasjon skal normalt gis skriftlig og utøves inne rammen av de fastlagte retningslinjer, budsjetter og forskrifter. All intern delegasjon i administrasjonen som skal være av permanent karakter skal dokumenteres i eget reglement.

2. RETNINGSLINJER OG FULLMAKTSUTØVELSE

All delegert myndighet utøves i henhold til lover og forskrifter, samt retningslinjer gitt i overordnet organ. Dette innenfor budsjettets rammer og forutsetninger.

3. TILBAKEKALLING AV FULLMAKT I ENKELTSAKER

Et overordnet organ kan kreve å få seg forelagt en sak som et underordnet organ / rådmannen har til behandling i henhold til delegert fullmakt.

4. RETT TIL Å UNNLATE BRUK AV DELEGERT FULLMAKT I

SÆRSKILTE SAKER

Den som har fått delegert myndighet, kan i spesielle saker overlate til overordnet organ å fatte avgjørelsen.

5. OMGJØRING (UTEN AT VEDTAKET ER PÅKLAGET AV PART)

Overordnet forvaltningsorgan /person kan omgjøre beslutninger som er truffet på grunnlag av delegert myndighet i samsvar med regler gitt i forvaltningsloven § 35.

I hovedtrekk kan slik omgjøring kun skje hvor de berørte parter ikke har fått melding om vedtaket, eller at omgjøringen ikke er til skade /ugunst for noen av de berørte parter, eller at vedtaket er ugyldig, eller at sterke private/offentlige interesser tilsier omgjøring.

6. TILBAKETREKNING AV FULLMAKT/DELEGASJON

Et overordnet organ kan til enhver tid trekke tilbake fullmakt/delegasjon.

7. TILBAKEMELDING OM INTERN DELEGASJON

Intern delegasjon tilbakemeldes kommunestyret.

KLAGEBEHANDLING

Kommunestyret er kommunens klagenemnd i hht forvaltningslovens § 28, 2. ledd – for vedtak truffet av formannskapet

Formannskapet er delegert myndighet som kommunens klagenemnd i hht.

forvaltningslovens § 28, 2.ledd, for vedtak fattet i underutvalg eller rådmannen.

Underinstans for vedtak fattet av rådmannen er driftsutvalget eller plan- og

utviklingsutvalget, etter hvilke saker som behandles.

Fylkesmannen med underinstanser er klageinstans der særlovgivningen har beholdt denne ordningen.

rådmann/personal

Delegert ansvar (oppgaver kan rådmann delegere fortløpende)

Politisk

Adm.

Subdel

Subsubdel

Mindret. anke

Rapportering

Opprettelse/inndragning stillingshjemler

           

Oppr/inndr. prosjektstillinger/forlengelse

           

Ansettelse personale hvor kom.loven angir at dette må foretas av kom.styre

           
             

Ansettelser i faste st og vik utover 4 mnd (unntatt rådmann) og engasjement over 4 mnd.

 

Rådmann

   

ADU

Ref. ADU/ Årsmelding

Reengasjement i vikariat utover 4 mnd

 

Rådmann

       

Reengasjement i vikariat under 4 mnd

 

Rådmann

Enhetsleder

     

Konstituering/beordring til annen stilling

 

Rådmann

       

Konstituering under 4 mnd

 

Rådmann

Enhetsleder

     

Omplassering innen eget område

 

Rådmann

Enhetsleder

     

Fastsetting ferie

 

Rådmann

Enhetsleder

     
             

Inntak lærling

 

Rådmann

   

ADU

Ref.ADU/

Årsmelding

Enklere instruks- og reglem.bestemte personalsaker

 

Rådmann

Enhetsleder

   

Merk.oppg må defineres

Permisjoner iht avtaleverk

 

Rådmann

Enhetsleder

   

Merk.oppg må defineres

Vedta retningslinjer, reglem, instrukser, handlingsplaner og avtaler vedr arbeidsgivervirksomheten

 

PSU

       

Avgjør permisjoner som ikke er omhandlet av reglement

 

Rådmann

       

Vedtar sentrale avtaler mellom KS og arb.takerorg

k.styre

         

Vedtar saker av prinsipiell art fra ANS

 

Rådmann

       

Omplassering av ansatte mellom enhetene

 

Rådmann

   

ADU.

Ref. ADU/

Årsmelding

Oppl. tiltak og kurs (felles)

 

AMU

       

Opplæringstiltak og kurs etatsvis

 

Rådmann

Enhetsleder

     

Lokale forhandlinger

 

FUT

       

Lokale forhandlinger lønn rådmann

 

F.skap

       

NAV

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Subsubdel

Stat/

andre

Klageadg./

instans

Rapportering

   

Lov om barneverntjenester

 

Barnevernleder

Rådmann

 

Fylkesnemnd

Fylkesmann/Tingrett

Fylkesmann/Driftsutvalg

 
                 

Husbanken

* Etablering- og utbedringslån

* Etablerings- og utbedringstilskudd

 

Rådmann

Sektor-

Sammensatt utvalg

   

Kommunal

Klagenemnd

Husbanken

 

IT-kort/reiserett

 

Rådmann

NAV leder

   

Fylkeskommunen

Fylkeskommunen

 

Parkeringskort bevegelses-

hemmede

 

Rådmann

NAV leder

   

Kommunal klagenemnd

   

Ledsagerbevis

 

Rådmann

NAV leder

   

Kommunal klagenemnd

   

Lov om sosiale tjenester

kap. 3,

kap. 4 (-2 b og c)

kap. 6-1

 

Rådmann

NAV leder

   

Fylkesmannen

Driftsutvalg

 

Lov om sosiale tjenester i arbeids og velferdsforvaltningen

 

Rådmann

NAV leder

   

Fylkesmannen

Driftsutvalg

 

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Subsubdel

Stat/

andre

Klageadg./

instans

Rapportering

Lov om sosiale tjenester

             
               

* Enkeltvedtak

kap. 3,

kap. 4 (-2 b og c)

kap. 5 jfr. Ny NAV-lov

kap. 6-1

 

Rådmann

Leder NAV Sørfold

   

Fylkesm.

§ 8-6

Formannskap/

Klientutvalg

* * Enkeltvedtak vernet botilbud

 

Rådmann

Leder NAV Sørfold

   

Fylkesm.

§ 8-6

Formannskap/

Klientutvalg

Lov om sosiale tjenester i arbeids og velferdsforvaltningen

 

Rådmann

Leder NAV Sørfold

 

Dette er den nye NAV-loven som inneholder tidligere § 5 i sosialtjenesteloven.

   


Delegasjonsreglement Pleie- og omsorg

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel

Subsubdel

Stat/andre

Klage

Rapport

Økonomi

Adm.omsorg

 

Rådmann

Fagleder omsorg

     

Rådmann

Sørfold Eldresenter

 

Rådmann

Enhetsleder Sørfold Eldresenter

     

Rådmann

Sørfold Sykehjem

 

Rådmann

Enhetsleder Sørfold Sykehjem

     

Rådmann

Hjemmetjenester Sør

 

Rådmann

Enhetsleder Hjemmetjeneste Sør

     

Rådmann

Hjemmetjeneste Nord

 

Rådmann

Enhetsleder Hjemmetjeneste

Nord

     

Rådmann

Lov av 13.12.2009 nr. 18 Lov om Sosiale tjenester

§ 4-2 Tjenester

De sosiale tjenester skal omfatte

a.

Praktisk bistand og opplæring, herunder brukerstyrt personlig assistanse, til dem som har særlig hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller av andre årsaker

d.

Plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester til dem har behov for det på grunn av funksjonshemming, alder eller av andre årsaker

 

Rådmann

Rådmann

Enhetslederne

Enhetsleder Hjemmetjeneste sør

Enhetsleder Hjemmetjeneste Nord

Inntaksnemnd

   

Fylkesmannen

Fylkesmannen

Rådmann

§ 4-3 Hjelp til dem som ikke kan dra omsorg for seg selv

 

Rådmann

Enhetsledere

   

Fylkesmannen

 

§ 4-3a Rett til individuell plan

 

Rådmann

IP nemnda

   

Fylkesmannen

Rådmann

Kap 4A Rettsikkerhet ved bruk av tvang

og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming.

 

Rådmann

Enhetsleder Hjemmetjeneste Sør

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 7-6 Inntak og utskriving fra bolig med heldøgns omsorgstjenester.

 

Rådmann

Inntaksnemnd

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 7-11 Rettigheter under opphold i institusjon/ bolig som omfattes av Kap 7 institusjoner og boliger med heldøgns omsorgstjenester.

 

Rådmann

Enhetsleder Sørfold Eldresenter

Enhetsleder Sørfold Sykehjem

   

Fylkesmannen

Rådmann

Kap 8 Saksbehandlingen

 

Rådmann

Enhetslederne

Inntaksnemnd

IP-nemnd

   

Fylkesmannen

Rådmann

Lov av 19.11.82 nr. 66 Lov om helsetjenesten i kommunene

§ 1-3 Oppgaver under helsetjenesten

2. Medisinsk habilitering og rehabilitering

4. Pleie og omsorg

5. Hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner.

§ 1-3 Oppgaver under helsetjenesten annet ledd.

4. Sykepleie, (herunder helsesøstertjeneste og) hjemmesykepleie.

6. Sykehjem eller boform for heldøgns omsorg og pleie

 

Rådmann

Rådmann

Rådmann

Rådmann

Rådmann

Enhetslederne

Enhetsleder Institusjon

Inntaksnemnd

   

Fylkesmannen

 

§ 2-1 Rett til helsehjelp

 

Rådmann

Enhetslederne

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 2-3 Vederlag for helsetjeneste

 

Rådmann

Enhetslederne

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 2-4 Klage

 

Rådmann

Enhetslederne

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 6-1 Undervisning og praktisk opplæring

 

Rådmann

Enhetslederne

     

Rådmann

§ 6-2a Individuell plan

 

Rådmenn

IP-nemnd

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 6.6a Samarbeid med sosialtjenesten

 

Rådmann

Enhetslederne

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 6-8 Disponering av kontantytelser fra Folketrygden og felles trivselsordning

 

Rådmann

Enhetslederne institusjon

   

Fyklesmannen

Rådmann

§ 6-10 Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming

 

Rådmann

Enhetsleder

Hjemmetjeneste sør

   

Fylkesmannen

Rådmann

* Tvangssaker etter kap. 6A

(Vedtak om tvang/makt overfor psykisk utviklingshemmede) jfr. § 6A-6, jfr. § 6A-4

 

Rådmann

Enhetsleder Hjemmetjeneste sør

 

§ 6a-7:

Fylkesmannen

Overprøving av vedtak etter § 6a-4 og § 6a-5

Fylkesnemnd, by- og herredsrett, jfr. §§ 6A – 8 og 6A-9

Formannskap/

klientutvalg

Forskrift av 26.4.1996 Forskrift om vederlag for opphold i institusjon m.v

§ 3 Vederlagets størrelse ved langtidsopphold

 

Rådmann

Enhetslederne Institusjon

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 4 Vederlagets størrelse ved korttidsopphold

 

Rådmann

Enhetslederne institusjon

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 5 Fradrag i beregningsgrunnlaget

 

Rådmann

Enhetslederne institusjon

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 6 Tidsrom for betaling av vederlag

 

Rådmann

Enhetslederne institusjon

   

Fylkesmannen

Rådmann

§ 7 Hvilke tjenester omfattes av vederlaget

 

Rådmann

Enhetslederne institusjon

   

Fylkesmannen

Rådmann

Forskrift av 04.12.1992 nr. 915 Forskrift til lov om sosiale tjenester

Kap 6. Disponering av beboeres kontantytelser under opphold i bolig med heldøgns omsorgstjenester etter lov om sosiale tjenester

 

Rådmann

Enhetslederne institusjon

   

Fylkesmannen

Rådmann

Kap 8. Vederlag for sosiale tjenester og for opphold i institusjon m.v.-sosialtjenesteloven § 11-2 og kommunehelsetjenesteloven § 2-3 femte ledd.

 

Rådmann

Enhetslederne institusjon

   

Fylkesmannen

Rådmann

Forskrift av 23.12.2004 nr 1837 Forskrift om individuell plan etter helselovgivingen og sosialtjenesteloven

Hele forskriften

 

Rådmann

IP-nemnd

   

Fylkesmannen

Rådmann

                   

helse

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Subsubdel

Stat/

andre

Klage-instans

Rapportering

Smittsomme sykdommer – smittevernloven § 4 –1

 

Rådmann

Komm.

lege 1

       

Lov om sosiale tjenester

Tvangssaker etter kap. 6, §§ 6-2

og 6-2a (Tiltak for rusmiddelmisbrukere)

* Midlertidige vedtak § 6-2

 

Rådmann

Kommune-overlege 1

 

Fylkesn.

Fylkesn.

innen 3 uker

Herreds- og byrett

§ 9-10 jfr. også § 9-11

Formannskap/

Klientutvalg

§ 4a i Kommunehelsetjenesteloven

 

Kommune-overlege 1

         

Forskrift miljørettet helsevern

Unntatt §§ 4a – 4, 4. ledd 4a 10 og 4a-11 3. ledd

 

Kommune-overlege 1

         

lov om psykisk helsevern

 

Rådmann

Kommune-overlege 1

       

lov om psykisk helsevern § 3-1

 

Kommune-overlege 1

         

Lov om vern mot tobakkskader,

 

Rådmann

Kommune-overlege 1

       

Forskrift om strålevern (tilsyn med solarier),

 

Rådmann

Kommune-overlege 1

       

Forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet m.v.,

 

Rådmann

Kommune-overlege 1

       

§ 4a i lov om helsetjeneste i komm. omhandler miljørettet helsevern, og hvem dette kan delegeres til. I sørfold er dette allerede gitt til kommuenoverlege, men dette er kanskje en anledning for politikerne å bli orientert om forslaget fra HMTS om direkte delegerng til dem ?.

oppvekst

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Klage-

adgang

Rapportering

Opplæringsloven

         

Permisjon for elever – inntil 2 uker Opplæringsloven § 2-11

Opplæringsloven § 2-11

 

Rådmann

Rektor

   

Læremidler og utstyr, Opplæringsloven §§ 9-3 og 9-4 Forskrifter kap 17

 

Rådmann

Rektor

   

Enkeltvedtak spesialundervisning i grunnskole innenfor tildelt budsjettramme.

Opplæringsloven § 5,

Forvaltningsloven kap 4 og 5

Barneloven § 32

Folketrygdloven § 10-7

 

Rådmann

Rektor

   

Enkeltvedtak spesialundervisning voksen opplæring innenfor tildelt budsjettramme.

Opplæringsloven § 5,

Forvaltningsloven kap 4 og 5

Barneloven § 32

Folketrygdloven § 10-7

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Heimeundervisning inntil 1 uke

Opplæringsloven § 5

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Heimeundervisning varig ordning,

opplæringsloven § 2-13, § 13-1 og § 14-2

barneloven § 30 og §§ 31-33

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Gratis grunnskoleopplæring (Leirskole), Opplæringsloven § 2-14

Driftsutvalget

       

Skoleskyss, innlosjering

Opplæringsloven kap 7, § 13-4, § 2-1

Driftsutvalget

       

Klasseturer/leirskole Strategiplan for grunnskolen i Sørfold kommune

Driftsutvalget/ kommunestyret

       

Ordensreglement, Opplæringsloven § 2 – 9

Driftsutvalget/ kommunestyret

     

Fremskutt skolestart, Opplæringsloven § 2 – 1

 

Rådmann

Rektor

   

Utsatt skolestart, Opplæringsloven § 2 – 1

 

Rådmann

Rektor

   

Skolerute/barnehagerute,

Opplæringsloven § 2 – 2

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Planleggingsdager, 3 kommunale dager

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Rett til leksehjelp 1-4 Opplæringsloven § 13-7

Driftsutvalg

       

Målform i skolen

Kommunestyret

       

Eksamensavvikling, trekking av fag, lokalt gitt eksamen

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Prøver, utvalgsprøver, andre undersøkelser

 

Rådmann

Enhetsleder

   

Nasjonale undersøkelser (forskning)

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Klage-

adgang

Rapportering

Godkjenning virksomhetsplaner

Kommunestyret

       

Organisering av opplæringen i skolen Opplæringsloven § 8-2, §8-3 vedtak; 12 elever pr kontaktlærer

Kommunestyret

       

Frukt og grønt

kommunestyret

       

Gi elever utvidet yrkespraksis/alternativ undervisning

 

Rådmann

Rektor

   

Politiattest, Opplæringslovens forskrifter kap 15

 

Rådmann

Personal konsulent

   

Overgang barnehage/skole, plan

kommunestyret

       

Skolebibliotek, Opplæringslovens forskrifter kap 21 Skolen skal ha

Egen sak til

driftsutvalg og formannskap og kommunestyret

       

Innvilge søknader om fritak for vurdering/karakter/eksamen/opplæring i skolen

 

Rådmann

Rektor

   

Føring av karakterer

 

Rådmann

Rektor

   

Skolegang for elever fra andre kommuner

Driftsutvalg

       

Skolegang for elever til andre kommuner

Driftsutvalg

       

Vedtak om tidligere utskriving og fritak for opplæringsplikt

 

Rådmann

Rektor

   

Opptak av barn i SFO

 

Rådmann

Rektor

   

Skolebasert vurdering,

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Rapportering

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Diverse

         

Undervisningsressurser og godkjenning av stillingsplan

Kommunestyret

       

Nødvendig personale (assistent for funksjonshemmede førskolebarn, 10 %)

Kommunestyret

       

Morsmålstrener/lærer

 

Rådmann

Rektor

   

Kartlegging

 

Rådmann

Rektor

   

Vedta unntak fra alkoholservering i skolens lokaler

Kommunestyret

 

Vedtatt varig unntak

   

Disponering av tildelt kursmidler pedagogisk personale/RKK

 

Rådmann

Rektor

   

PPT

Formannskap/

Kommunestyret

       

Forespørsler om undersøkelser/forskning

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Erstatning for hærverk utført av barn/elever

 

Rådmann

Rektor

   

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Klage-

adgang

Rapportering

Logoped

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Voksenopplæring

 

Rådmann

Fagleder

oppvekst

   

Utleie, skolebygg/barnehagebygg

 

Rådmann

Rektor

   

Vedlikeholdsplan, tjenlige bygg til skole og barnehage

Kommunestyret

       
                   

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Klage-adgang

Rapportering

Barnehageloven

         

Rammeplan, tilpasning lokale forhold, Barnehageloven § 2

 

Rådmann

     

Vedtekter, Barnehageloven § 7

Driftsutvalget

       

Tilsyn av barnehager i henhold til lov om barnehager § 16

 

Rådmann

Fagleder oppvekst

   

Kontantstøtte, Barnehageloven § 8

 

Rådmann

Servicekontor-leder

   

Hovedopptak, Barnehageloven § 12

 

Rådmann

     

Tildeling av barnehageplass,

Barnehageloven § 12a, Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage

 

Rådmann

     

Regulering plass i barnehageåret innenfor godkjent bemanningsplan,

Barnehageloven § 10

Kommunestyret/

Formannskap

       

”Kjøp” til enkeltdager,

 

Rådmann

Styrer

   

Brukertilpasning, Barnehageloven §§ 1,2 og 4, Rammeplanen 1.5

 

Rådmann

Styrer

 

Avgjøre søknader om friplass i barnehage,

 

Rådmann

Leder barnevern/NAV

   

Dispensasjonskrav om førskoleutdanning, Barnehageloven §§ 17 og 18

 

Rådmann

     

Godkjenning av lokaler barnehage, Barnehageloven § 10

 

Rådmann

     

Enkeltvedtak Spesialpedagogisk hjelp, Opplæringsloven § 5,

Forvaltningsloven kap. 4 og 5

Barneloven § 32

 

Rådmann

Styrer

   

Fordeling av ressurser til særlige tiltak for barn i førskolealder

 

Rådmann

Fagleder oppvekst

   

Lekeapparat, tilsyn

 

Rådmann

Teknisk sjef

   

Lekeplassområdet,

 

Rådmann

Teknisk sjef

   

Elektrisk utstyr og anlegg,

 

Rådmann

Teknisk sjef

   

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Klage-adgang

Rapportering

Foreldreråd, Barnehageloven §§ 4 og 5

 

Rådmann

Styrer

   

Samarbeidsutvalget, Barnehageloven § 4

 

Rådmann

Styrer

   

Politiattest, Barnehageloven § 19, Forskrift om politiattest i henhold til barnehageloven

 

Rådmann

Personal-konsulent

   

Overgang barnehage/skole

Kommunestyret

       

Foreldrebetaling, søskenmoderasjon, Vedtekter Sørfold kommune

Kommunestyret/

Driftsutvalget

Service-kontoret leder

     

Kultur

Delegerte oppgaver

Politisk

Adm.

Subdel.

Klage-

adgang

Rapportering

Avgjøre søknader om fri/redusert leie av Rådhussalen, Bakeriet og idrettsanlegg

 

Rådmann

Kultursjef

   

Tildele midler fra Den kulturelle skolesekken, med bakgrunn i vedtatt plan og retningslinjer

 

Rådmann

Kulturskoleleder

   

Gi og fornye konsesjon etter lov om film og videogram, gjelder kun visning

 

Rådmann

Kultursjef

   

Avgjøre søknader om støtte til kurs/opplæring (etter vedtatte retningslinjer om støtte med inntil 50 % av dokumenterte utgifter)

 

Rådmann

Kultursjef

 

Refereres i driftsutvalget.

Tildeling kulturmidler + enkeltsøknader

Driftsutvalget

   

Kommunestyre

Kommunestyre

Utleie og fastsettelse av åpningstid biblioteket

 

Rådmann

Biblioteksjef

   

Utleie av Rådhussal, timetildeling

 

Rådmann

kultursjef

   

Utleie av idrettsanlegg Lakselva, timetildeling

 

Rådmann

Idrettsleder

   

Utleie av idrettsanlegg, timetildeling

 

Rådmann

Styre for Sørfoldhallen

   

Prioritere søknader om spillemidler som oversendes Nordland Fylkeskommune

Kommunestyret

       

Koordinator minibuss

         

teknisk

Delegerte oppgaver

Lovverk

Politisk

Adm.

Subdel.

Subsubdel

Stat/

andre

Klagead/-instans

Rapportering

Lov om kommunal beredskapsplikt av 25.06.2010

Hele loven med tilhørende forskrifter

 

Rådmann

         

Lov om planlegging og byggesaksbehandling av 27.06.2010 nr.71, (plan- og bygningsloven) med tilhørende forskrifter.

*delegasjonen gjelder så langt loven tillater og saker som ikke er av prinsipiell betydning

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Saksbeh.

-bygg

-oppmål.

 

Fylkesmannen

Kommunestyre/

Planutvalg

Delingsloven Møter ved kart-/oppm.forr, oppm.ansvar

§ 1-2 2. ledd

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Avd.ing. oppmåling

 

Fylkesmannen

Kommunestyre

Lov om eiendomsregistrering (matrikkelloven) av 01.01.2010 med tilhørende forskrifter.

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Avd.ing. oppmåling

   

Er ikke delegert rådmann. Egen sak

Eierseksjonsloven av 23.05.1997

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Avd.ing. oppmåling

   

Er ikke delegert rådmann. Egen sak PRU

Vegloven § 9 4.ledd §§ 30 -34,36,40 - 43 og 48 siste ledd

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

   

Klagenemnda

PRU

Vegtrafikkloven, 7, 2. ledd (for komm. veger)

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Avd.ing. veger

 

Klagenemnda

PRU

Naboloven, representere kommunen i naboforhold

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Avd.ing. eiendom

     

Lov om vern mot forurensninger og om avfall (Forurensningsloven) av 13.03.1981 med tilhørende forskrifter.

*delegasjonen gjelder så langt loven tillater og saker som ikke er av prinsipiell betydning

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Avd.ing.

-Byggesak

-Oppmåling

-Kom.tek.

 

Fylkesmannen

PRU

Havne- og farvannsloven av 17.09.2009

*for tiltak som er i tråd med gjeldende planverk.

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Avd.ing.

byggesak

     

Lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven) av 14.02.2002 med følgende unntak:

*Lokale forskrifter, jfr. §13 fjerde ledd.

*Krav til tiltak ved store arrangementer, jfr. § 7 tredje ledd.

* Fastsetting av gebyr og tilsyn, jfr. §28 annet ledd.

       

Salten

Brann

IKS

DSB

 

Jordloven av 12. mai 1995 med tilhørende forskrifter

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Jord/

skogbruksansvarlig

 

PRU/Fylkesmannen

 

Forskrift om kommunens saksbehandling vedrørende søknader om finansiering av landbruk og bygdeutvikling gjennom innovasjon Norge og Fylkesmannen

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Jord/

skogbruksansvarlig

     

Uttalelse om midler til bygdeutvikling

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Jord/

skogbruksansvarlig

     

Konsesjonsloven av 28.11.2003 med tilhørende forskrifter

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Jord/

skogbruksansvarlig

 

PRU/Fylkesmannen

 

Lokal forskrift om innkreving av gebyr for tilsyn med besitter av næringsavfall, k-sak 49/2009.

*myndighet til å bedrive tilsyn med besitter av næringsavfall

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

 

Helse miljø-

tilsyn Salten IKS

PRU/Fylkesmannen

 

Lov om forvaltning av naturens mangfold av 19.06. 2009 med tilhørende forskrifter.

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Jordbruksansvarlig/ Skogbruksansvarlig/

Viltansvarlig/ Fiskeansvarlig

 

PRU/Fylkesmannen

Fylkesmannen

Loven om jakt og fangst av vilt (Viltloven) av 29.05. 1981 med tilhørende forskrifter

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Viltansvarlig

 

PRU/Fylkesmannen

Fylkesmannen

Loven om laksefisk og innlandsfisk mv av 15.05. 1992 nr. 47 med tilhørende forskrifter.

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Fiskeansvarlig

 

PRU/Fylkesmannen

Fylkesmannen

Lov om hundehold (hundeloven) av 04.07. 2003 nr. 74 med forskrifter. Enkeltvedtak med hjemmel i lovens § 9 e.

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Viltansvarlig

 

PRU/Fylkesmannen

Fylkesmannen

Lov om skogbruk ( Skoglova) av 27. 05. 2005 med tilhørende forskrifter.

Vedtak:

 

  • forskrift om berekraftig skogbruk
  • forskrift om skogfond
  • forskrift om planlegging og godkjenning av veier til

 

landbruksformål

 

  • forskrift om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket
  • gjeldende verneskogbestemmelser for Sørfold av 1997.

 

Rådmann

Kommunalsjef Tekn-næring

Skogbruksansvarlig

 

PRU/ Fylkesmannen

Fylkesmannen

Uttalelse:

 

  • forskrift om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket

 

tilskudd til veibygging

tilskudd til drift med taubane, hest o.a.

tilskudd til utdrift av skogsvirke til bioenergi

 

  • forskrift om tilskudd til skogbruksplanlegging med miljøregistreringer

 

Rådmann

Kommunalsjef

Skogbruksansvarlig

 

PRU/ Fylkesmannen

Fylkesmannen

Laster...